Animatura/Litanimacja #1: THEMERSONOWIE >> INAUGURACJA CYKLU NA WIELKIM FINALE O!PLA!

facebook wydarzenie3b

05ddb56773d8257bdc1f6a68b3da5428Dom Literatury w Łodzi i Ogólnopolski Festiwal Polska Animacja O!PLA zapraszają na inaugurację cyklu „Animatura/Litanimacja”! Bohaterami pierwszego spotkania będzie najbardziej nietuzinkowe i awangardowe małżeństwo w historii polskiej sztuki: FRANCISZKA I STEFAN THEMERSONOWIE! W programie: projekcja dokumentu THEMERSON & THEMERSON (2010, 71’) Wiktorii Szymańskiej // Spotkanie z ADRIANĄ PRODEUS, autorką książki THEMERSONOWIE. SZKICE BIOGRAFICZNE (prowadzenie: dr hab. Tomasz Majewski) // Projekcja filmów z muzyka na żywo: SZAZA GRA THEMERSONÓW.

TERMIN: 27.05.2015 || 19:00
MIEJSCE: DOM LITERATURY W ŁODZI (ul. Roosevelta 17)

11134034_456608631164901_5018402022576915757_nStefan i Franciszka Themersonowie byli awangardowymi artystami. To im zawdzięczamy m.in. „Przygodę człowieka poczciwego” czy manifest wolności twórczej i intelektualnej niezależności. W latach 1930 – 1937 Stefan Themerson wraz z żoną Franciszką zrealizował, przy użyciu nowatorskich technik, pięć filmów awangardowych (m.in. Aptekę, Europę i Przygodę człowieka poczciwego – ten ostatni zachował się, w przeciwieństwie do pozostałych przedwojennych realizacji), które uważane są za kamień milowy w historii polskiego kina eksperymentalnego i awangardowego. Filmy te tworzone były głównie za pomocą oryginalnego urządzenia, umożliwiającego fotografowanie klatka po klatce przedmiotów umieszczanych na przezroczystej kalce. Themersonowie redagowali też czasopismo f.a., poświęcone filmowi artystycznemu. W latach 30. posługując się prostą aparaturą i zorganizowanym we własnym mieszkaniu zapleczem technicznym, nakręcili Themersonowie kilka filmów eksperymentalnych, które do dziś mają swoje miejsce w historii awangardowego kina europejskiego obok dokonań takich twórców, jak Hans Richter, Man Ray, Fernand Léger czy Luis Buñuel. Były to kolejno: ‚Apteka’, ‚Europa’, ‚Drobiazg melodyjny’, ‚Zwarcie’ oraz ‚Przygodad865072ac500bdd28f55f1c4bc724dee człowieka poczciwego’. Dwa pierwsze, oparte na technice uruchomienia fotogramów, wyświetlane były wyłącznie na pokazach specjalnych, wywołując kontrowersyjne reakcje widzów i krytyki. Filmy te Themersonowie tworzyli za pomocą skonstruowanego przez siebie urządzenia pozwalającego na fotografowanie przedmiotów klatka po klatce. Metoda ta była rozwinięciem zabiegów stosowanych w fotogramach i pierwszych filmach surrealistycznych Mana Raya. Pomysł zrealizowanej w roku 1932 ‚Europy’ narodził się pod wpływem lektury futurystycznego poematu Anatola Sterna, wydanego w roku 1929 w opracowaniu graficznym Mieczysława Szczuki i Teresy Żarnowerówny. Film ten miał być wizualnym ekwiwalentem przedstawionej w utworze Sterna katastroficznej wizji Europy zmierzającej ku własnej zagładzie. Do dziś zachowały się pojedyncze kadry, a także zrekonstruowany przez Piotra szazaZarębskiego film ‚Europa II’. Podobnie rekonstrukcji, przez amerykańskiego artystę Bruce’a Czeczewskiego, doczekał się zaginiony film ‚Apteka’. ‚Drobiazg
melodyjny’ i ‚Zwarcie’ miały charakter reklamówek wyświetlanych jako dodatki podczas pokazów filmów fabularnych, a ich wysoki poziom artystyczny sprawił, że niektórzy krytycy poświęcali im w swoich wypowiedziach więcej uwagi aniżeli filmom właściwym. Do dziś filmy te są prezentowane na przeglądach kina awangardowego na całym świecie.

Podczas koncertu duetu SzaZa zobaczymy autorską interpretację następujących filmów Franciszki i Stefana Themersonów: PRZYGODA CZŁOWIEKA POCZCIWEGO (1937), CALLING MR. SMITH (1943), OKO & UCHO (1944).

***

Photo on 20-01-2012 at 10.57Wiktoria Szymańska urodziła się w Gdańsku. Ukończyła studia na Wydziale Literatury na St. Andrews University. Obroniła też dyplom z antropologii. W latach 2004–2005 roku studiowała na Wydziale Sztuki i Filmu na paryskiej Sorbonie. Od 2006 współpracuje z ARTE TV, AVRO, BBC4, TVP. Film Themerson & Themerson (2010) jest jej debiutem; prezentowany był na festiwalach m.in. w Hiszpanii (konkurs), Portugalii (konkurs), Szwajcarii (konkurs).  Kolejnym filmem był Marionetista (2013), prezentowany w konkursie m.in. w Karlovych Varach. Obecnie pracuje nad kolejnymi dokumentami (Sztuka szczęścia i Dzienniki).

***

zdjęcieAdrianaAdriana Prodeus – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim, doktorantka Szkoły Nauk Społecznych PAN. Stypendystka Fulbrighta na Tisch School of the Arts (NYU) w Nowym Jorku. Pisze o sztuce i filmie, zajmuje się awangardą w perspektywie interdyscyplinarnej. Autorka książki „Themersonowie. Szkice biograficzne” (Czuły Barbarzyńca Press 2009) i rozdziału o najnowszej polskiej animacji w książce „Polski Film Animowany” (PWA 2008). Wraz z Kubą Mikurdą zredagowała książkę „Trzynasty miesiąc. Kino braci Quay” (Ha!art, 2010). Od 2008 roku prowadzi zajęcia filmoznawcze dla młodzieży licealnej i uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjalnych w ramach Stowarzyszenia Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej w Kinie Muranów. Publikuje m.in. w „Kinie”, na portalach: „Krytyka Polityczna”, obieg.pl, stopklatka, kultura liberalna, dwutygodnik.com, w „Newsweeku”, „Ruchu Muzycznym” czy „Biurze”. Od maja 2015 pełni funkcję wicedyrektora CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie.

***

TOMEK MAJEWSKIdr hab. Tomasz Majewski – kulturoznawca i filmoznawca, związany z Katedrą Antropologii Literatury i Badań Kulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, wykłada historię filmu animowanego w Szkole Filmowej w Łodzi oraz historię kultury na Uniwersytecie Łódzkim. W latach 2010-2011 kurator projektów filmowych „Zobaczyć Gorgonę”, „Born to Kvech” i „Max i Marcel Ophüls” na Festiwalu Dialogu Czterech Kultur. Laureat nagrody „Literatury na świecie” w kategorii „Nowy głos” za rok 2011, nominowany do nagrody im. Jana Długosza. Autor książki Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna (2011). Redaktor tomów Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna (2009), Pamięć Shoah (2009) i Memory of the Shoah. Cultural Representations and Commemorative Pratices (2010). Publikował w „Kwartalniku filmowym”, „Kulturze współczesnej”, „Dialogu”, „Tekstach Drugich”. Stale współpracuje z Muzeum Sztuki w Łodzi, Centralnym Gabinetem Edukacji Filmowej, Centrum Dialogu im. Marka Edelmana Od 2013 roku pełni funkcję wiceprzewodniczącego Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego .

***

szazaSzaZa czyli duet Szamburski / Zakrocki. Paweł Szamburski i Patryk Zakrocki to muzycy, improwizatorzy, animatorzy kultury, którzy od
1999 roku aktywnie działają na stołecznej scenie muzycznej skupionej wokół środowiska Lado Abc.
Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego, animacji oraz słuchowisk. W 2009 roku duet zdobył wyróżnienie za muzykę na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Kontrapunkt“ w Szczecinie oraz nagrodę główną za muzykę od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w XV Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Sztuki Współczesnej. Dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy, duet SzaZa zrealizował wiele niezwykłych projektów interdyscyplinarnych, które efektownie połączyły różne dziedziny sztuki z muzyką. Powstały między innymi spektakle taneczno-muzyczne – “Caffe Latte” we współpracy z Teatrem Dada von Bzdulow z Gdańska, “Zdarzenia” z Pracownią Fizyczną z Łodzi, słuchowiska z muzyką na żywo – “O niewiedzy w praktyce czyli rowerem do Portugalii” z reżyserem Piotrem Cieplakiem czy „King SzaZa” na podstawie bajek i opowiadań Marcina Gokieli, a także monodram “Wojna w Niebie” z Krzysztofem Globiszem i Barbarą Garstką na podstawie tekstu Josepha Chakina. W interdyscyplinarnej pracy z filmem, muzycy stworzyli autorskie ścieżki dźwiękowe (wykonywane na żywo)hqdefault do pierwszych filmów Romana Polańskiego, animacji Władysława Starewicza oraz eksperymentalnych filmów Stefana i Franciszki Themerson. W latach 2010 – 2012 artyści dzięki współpracy z Instytutami Kultury Polskiej w Nowym Jorku, Madrycie, Wiedniu, Paryżu, a także z Fundacją Filmową Se-ma-for, Filmoteką Narodową oraz Instytutem Adama Mickiewicza – mogli zaprezentować swoje interdyscyplinarne projekty w Japonii, Chinach, Austrii, Francji, Hiszpanii, Ameryce Północnej, na Islandii, w Norwegii a nawet w Urugwaju. Szamburski / Zakrocki występowali w ramach wydarzeń kulturalnych towarzyszących przejęciu przez Polskę prezydencji w Unii Europejskiej w Wiedniu. Pokazy filmowe z muzyką na żywo (m.in.: projekt “Polański / SzaZa” czy “Starewicz / SzaZa”) brały udział na prestiżowych festiwalach międzynarodowych takich jak International Animation and Comic Conference w Pekinie, Polish Jazz Days w Tokyo, Soco Festival w Montevideo, National Museum of Art Film Festival w Waszyngtonie, Festiwale Kina Polskiego w Chicago, Seattle, Austin, Los Angeles, Paryżu, a także Insomnia Festival w Tromso czy Unsound w Nowym Jorku. STRONY: http://www.szaza.pl  / http://www.myspace.com/szamburski  / http://www.myspace.com/zakrocki  / http://www.ladoabc.com.

plakat_internet3bPLAKAT: Błażej Nowicki

***

Głównym Organizatorem O!PLA jest Animation Across Borders.

AAB - Kopia

Patronami Medialnymi O!PLA 2015 są: ANIMOWANY.PL, Film&Tv Kamera, KINO AMATORSKIE.PL, KLATKA PO KLATCE.PL, Magazyn Filmowy SFP, MAŁE KINO.PL, PLASTER ŁÓDZKI, STUDENCKIE RADIO ŻAK POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ, TV WULKAN

Partnerami WIELKIEGO FINAŁU O!PLA 2015 są: TISSOTOYS, MUZEUM KINEMATOGRAFII, PRACOWNIA CERAMICZNA WYLĘGARNIA POMYSŁÓWJUSTYNA BANASIAK ARTDOLLS&SCENOGRAPHY, OŚRODEK „POGRANICZE – SZTUK, KULTUR, NARODÓW”, PWSFTviT W ŁODZI, SPECTATORANIMA-POL, STUDIO MINIATUR FILMOWYCH W WARSZAWIE, TV STUDIO FILMÓW ANIMOWANYCH W POZNANIU, FILMOWE WYDAWNICTWO WOJCIECH MARZEC, WSPIERAM KULTURĘ.PL, WYSPA SZTUKI, DOM LITERATURY W ŁODZI, KINO BODO, KLUB 6. DZIELNICA, KLUB DOM, KOŁO KRYTYKÓW FILMOWYCH UŁ, SKLEP GUTEK FILM, oraz zaprzyjaźnione Festiwale: ANIMOCJE, EUROSHORTSFESTIWAL KOMIKSU I GIER, KOCHAM DZIWNE KINO, OPOLSKIE LAMY, STOPTRIK

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s