SŁOŃCE. FILM BEZ KAMERY (1977), Julian Józef Antonisz
Nie od wczoraj wiadomo, że tytuł Królowej Polskiej Kinematografii należy się Animacji. Żadna inna technika filmowa nie przyniosła takich i tak wielu zaszczytów polskiej kulturze, jak właśnie Ona. W okresie swojej największej świetności, w latach 60-tych i 70-tych XX wieku, zjawisko zwane Polską Szkołą Animacji, było jedną z najlepiej rozpoznawalnych na świecie marek polskiej sztuki, zaś ilość sprzedanych za granicę licencji zapewnił polskiemu filmowi animowanemu pozycję najlepszego artystycznego towaru eksportowego. Przed ’89 rokiem polska publiczność była tego świadoma, gdyż za sprawą tzw. „dodatków” prezentowanych w kinach przed pełnometrażowymi filmami, miała możliwość śledzenia na bieżąco kolejnych dokonań naszych wspaniałych artystów i prężnie działających studiów w Bielsku-Białej, Krakowie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. W nowych, kapitalistycznych realiach, ta chlubna tradycja promocji krótkiego metrażu odeszła do lamusa. W efekcie polska publiczność kinowa straciła kontakt z jedną z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki – autorską animacją dla dorosłych, która obecnie, co i rusz potwierdza swoją zasłużoną pozycję w Królestwie Polskiej Kinematografii, broniąc – nie raz jako jedyna – jej dobrego imienia.
***
CZYM JEST „O!PLA”
Realizowany od 2013 roku OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL ANIMACJI “O!PLA” („O!PLA oznacza: „O! Polska Animacja”, ale też „Oh! People Love Animation”) jest oddolną/niezależną inicjatywą D.I.Y. będącą przede wszystkim próbą odzyskania kontaktu i (od)budowania relacji pomiędzy polskim widzem (w każdym wieku!), a polską animacją autorską, a także – za sprawą projektów towarzyszących – promocją, w kraju i za granicą, jednej z najważniejszych dziedzin polskiej sztuki.
W ciągu dziesięciu lat swego istnienia O!PLA stała się rozpoznawalną i szanowaną na całym świecie marką promującą i wspierającą polską animację, zaś zamierzony na początku cel (od)budowy relacji Artysta-Widz-Artysta jest konsekwentnie i z sukcesem realizowany.
Od samego początku ambicją O!PLA było docieranie ze sztuką animacji nie tylko do dużych, ale przede wszystkim do mniejszych ośrodków w kraju. Pierwsza edycja festiwalu (2013) odbyła się w 21. miejscowościach (20 miast i jedna wieś). Druga edycja (2014) w 44. miejscowościach (39 miast i 5 wsi). Edycja trzecia zawędrowała do 51. miejscowości (47 miast i 4 wsie). Edycja czwarta w 69. miejscowościach w kraju (62 miasta i 7 wsi) oraz 55. miastach na 6. kontynentach. Edycja jubileuszowa w 65. Polskich miejscowości. Szósta edycja (2018) odbyła się w 86. miejscowościach. Edycja siódma (2019) ustanowiła do tej pory rekord goszcząc w 105. miejscowościach. Edycja ósma (2020) planowana była na 88 miejscowości, jednakże pandemia zmusiła O!PLA do przeniesienia się do Internetu, gdzie też odbyła się edycja dziewiąta (2021).
KAŻDY PROJEKT TO KONKRETNY CZŁOWIEK, CZYLI KTO STOI ZA FESTIWALEM „O!PLA”
PIOTR KARDAS (ur. 13.06.1984 w Łodzi) – pomysłodawca i główny organizator Ogólnopolskiego Festiwalu Animacji O!PLA (2013-), Rising of Lusitania – AnimaDoc Film Festival w Liverpool’u (2019-), a także projektów: Animation Across Borders i O!PLA FOCUS ON POLAND (O!PLA ACROSS THE BORDERS). Inicjator i dyrektor programowy Międzynarodowego Festiwalu Animacji CRAFT w Yogyakarcie (2017-). Koordynator polskiej edycji StopTrik International Film Festival (2016-). Współtwórca i dyrektor programowy Polsko-Rosyjskiego Festiwalu Filmów Animowanych DIALOGI/Диалоги w Łodzi (2020-) oraz Międzynarodowego Festiwalu Filmów Futurologicznych (2021). Organizator Międzynarodowego Dnia Animacji w Łodzi (2012-). Kurator i juror na festiwalach filmowych (Azerbejdżan, Białoruś, Brazylia, Chorwacja, Gruzja, Hiszpania, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowenia, Tajwan, Węgry, Włochy). Stale współpracuje z festiwalami i instytucjami kultury na cały świecie.
W latach 2003 – 2008 studiował filmoznawstwo i nowe media w Instytucie Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódzkiego. W latach 2007-2008 redaktor działu filmowego na portalu internetowym Reymont.pl. W latach 2008 – 2010 kierownik programowo-artystyczny i opiekun galerii w łódzkiej Kino-Galerii Charlie. W latach 2010-2011 związany z Se-ma-for Produkcja Filmowa (główny dystrybutor) oraz Fundacją Filmową Se-ma-for. Dyrektor programowy dwóch pierwszych edycji Se-Ma-For Film Festival (2010, 2011). Pomysłodawca, twórca koncepcji i dyrektor programowy Se-Ma-For European/Asian Express 2011 > Pekin/Madryt/Tokio/Paryż – projektu w ramach prezydencji Polski w Radzie UE (2011). Inicjator, kurator sekcji i koordynator konkursu animacji przy 2. MFF ARS INDEPENDENT w Katowicach (2012).
***
***
Copyright © 2013-2017 Festiwal O!PLA / Animation Across Borders
Wszelkie prawa zastrzeżone.