ANIMOWANE WIDEOKLIPY

KATEGORIA ANIMOWANY WIDEOKLIP
im. Yacha Paszkiewicza

AUTOKREACJA – Tomasz Kaczor (2021, 04:12), Ewa Sztefka, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu
GROSIK – Hiob Dylan (2021, 02:54), Karolina Kajetanowicz
HOWDY HOWDY – Hiob Dylan (2021, 05:03), Szczepan Barański
MONOLOG – Heima (2021, 03:51), Nikodem Płaczek
NADASÉ – Fuzzy Bumble (2021, 03:51), Łukasz Rusinek
NAPRAWDĘ JESTEŚ – Michał Rudaś (2021, 03:36), Magdalena Pilecka
NOT ALL CATS ARE GREY AT NIGHT – The Goldbricks (2020, 03:22), Karolina Jacewicz / Jose Jiménez Muñoz
PURE – Virtual Agony (2021, 04:21), Olga Przytuła, PJATK WARSZAWA
SZTORM – Critical Control Point (2020, 07:16), Natalia Jonderko
ŚMIERTELNE PIOSENKI – Świetliki (2020, 04:45), Ryfka Szelest
TAMTEN DOM – Szymon Białorucki feat. Kasia Lins (2021, 05:08), Katarzyna Niedźwiecka
ŻYCIE / TIME TO TRY YOUR BEST LIFE – Vinyl Arch Rodeo (2021, 04:32), Filip Szuksztul

***

AUTOKREACJA – Tomasz Kaczor (2021, 04:12), Ewa Sztefka, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu

O wielowarstwowości tożsamości. Teledysk wykonany metodą kolażową do utworu Tomasza Kaczora.

Ewa Sztefka urodziła się w 1993 r. w małym Śląskim miasteczku, w 2016 r. ukończyła kierunek informatyka stosowana na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, a rok później rozpoczęła studia na kierunku animacja na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, gdzie obecnie jest studentką magisterium. Uprawia przede wszystkim animację cyfrową (zarówno rysunkową jak i cut-out), ale również kolażową z wykorzystaniem technik poklatkowych. W przerwach od animacji zajmuje się ilustracją cyfrową, projektowaniem postaci i wymyślaniem scenariuszy potencjalnych gier komputerowych.

***

GROSIK – Hiob Dylan (2021, 02:54), Karolina Kajetanowicz

Stały bywalec Żabki, sfrustrowany latami płacenia haraczu w formie brakującego grosika reszty, wyrusza do sklepu z planem zemsty.

Karolina Kajetanowicz urodziła się we Wrocławiu roku pańskiego 1993 jako córka matematyka i psychiatry. Od 8 roku życia wiedziała, że chce wprawiać w ruch obrazy, niestety przekonanie rodziny i siebie, że reżyseria filmów animowanych to realna (prawdziwa) praca zajęło jej kolejne 15 lat (w tym 3 spędzone na studiach technicznych, które nie szły jej zbyt dobrze). Obecnie jest świeżą absolwentką Łódzkiej Filmówki i ma nadzieję, że babcia żartowała mówiąc „poczekam z umieraniem aż skończysz studia”. Od ponad 3 lat współpracuje z łódzkim studiem animacji Yellow Tapir Films, które świeci jak lampa antydepresyjna w sercu szarej Łodzi.

***

HOWDY HOWDY – Hiob Dylan (2021, 05:03), Szczepan Barański

Twórcy wideoklipu dają możliwość wybrania adekwatnego streszczenia:

  1. Unikatowa w skali naszego kraju opowieść z happy endem.
  2. Wielowarstwowa, obfitująca w nawiązania do wielkich narko-narracji, brutalna, dosadna i wykręcona opowieść o tym, że marzenia się spełniają – trzeba tylko chcieć i być gotowym zabić.
  3. Gorzka opowieść doby późnego kapitalizmu o tym, że marzenia mają swoją cenę. Ty jesteś tylko paragonem. Albo kasą fiskalną. Albo czekiem. Albo… Co?
  4. Naprawdę zabawna rzecz. Zrobi ci dzień.
  5. Najśmieszniejsza rzecz od czasu „Cześć Tereska”

Szczepan Barański. Człowiek z Ostrowca, który nie przebiera w słowa. Bo i nie ma w czym. Uważa bowiem, że szkoda słów. O Szczepanie Barańskim krąży wiele opowieści. Wystarczy poszukać. Chodzenie na skróty jest dla frajerów.

Łukasz Gręda (scenariusz) w życiu nie zająknął się na swój temat. Taki to człowiek.

Hiob Dylan. Gra i buczy.

***

MONOLOG – Heima (2021, 03:51), Nikodem Płaczek

Wideoklip Monolog to film drogi, w którym walizkę trzyma Ślimak, a refren indukujący przemyślenia na temat życia wyśpiewuje gigantyczna Motylica.

Nikodem Płaczek – osoba wideo-kreatywna i kostiumo-performująca. Studiująca film animowany w Szkole Filmowej w Łodzi, w której to poczynia trashowe ekscesy przy użyciu retro gadżetów.

***

NADASÉ – Fuzzy Bumble (2021, 03:51), Łukasz Rusinek

Historia szczupłego chłopca który szukając ognia odnalazł miłość.

Łukasz Rusinek od 13 lat siedzi w domu i robi animacje. Ma już trzy Tobołki Koziołka Matołka we wszystkich możliwych kolorach.Opiekują się nim kolejno Żona, dwójka dzieci, pies nierasowy i dwa wredne koty. Gra w zespołach Paprika Korps i August Landmesser i jest mu z tym dobrze.Tyle z rzeczy istotnych.Trochę mniej istotne jest to, że urodził się w 1981 roku w Krapkowicach – miasta słynącego onegdaj  z produkcji wysokiej jakości obuwia i papieru toaletowego.Silnie uczuciowo związany z rzeką Odrą i jej prawobrzeżnymi dopływami.Ma już prawie wszystko, poza drugą parą butów. Pierwszą zdarza mu się zamoczyć i potem nie ma w czym chodzić.

LAUREAT SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2014 ZA WIDEOKLIP IUS PRIMAE NOCTIS – PRAWO PIERWSZEJ NOCY DLA R.U.T.A. oraz DWÓCH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: W 2018 ZA WIDEOKLIP OHOHO DLA GOORALA ORAZ W 2019 ZA WIDEOKLIP BÓSTWA DLA ŻYWIOŁAKA

AUTOR PLAKATU I SPOTU O!PLA 2019

***

NAPRAWDĘ JESTEŚ – Michał Rudaś (2021, 03:36), Magdalena Pilecka

‚Naprawdę jesteś’ to pełne alegorii przypowieści, w których przenika się świat gloryfikujący naturę i wolność – ze światem przywiązanym do zbytków i bogactwa. 

Magdalena Pilecka swoją przygodę z animacją zaczęła w pracowni prof. Daniela Szczechury,  gdzie zrealizowała film dyplomowy „Chwast”. W 2016 debiutowała w Studio Munka filmem „Piórnikt”. Twórczyni animowanych filmów autorskich, teledysków, wizualizacji oraz micro-serialu ‘DINO or something’. Od 2020 prowadzi zajęcia w pracowni animacji w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Jej filmy są pełne groteski, absurdu i postaci, które nazywa swoimi zmyślonymi przyjaciółmi. Podobno zawsze ma przy sobie kredki i aparat. Wierzy, że jeżeli bardzo się czegoś chce… to można to sobie narysować.

LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2017 ZA DINO OR SOMETHING, BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2015 ZA FILM PIESYDENT, WYRÓŻNIENIA ZA ZAJĘCIE IV MIEJSCA ZA KRECIĄ ROBOTĘ, ORAZ WYRÓŻNIENIA SPECJALNEGO O!PLA 2016 ZA JEDNOSEKUNDOWY I AM.

AUTORKA PLAKATU I SPOTU O!PLA 2018

***

NOT ALL CATS ARE GREY AT NIGHT – The Goldbricks (2020, 03:22), Karolina Jacewicz / Jose Jiménez Muñoz

W mieście Grey City na świat przychodzą wyłącznie szare koty. Czy pomożesz rozwikłać tajemnicę tego fenomenu?

Karolina Jacewicz – absolwentka dwóch kierunków: Animacji oraz Projektowania Graficznego UAP. Zadebiutowała animacją „a.e.i.o.u” w 2008 na wystawie w Gallery Mittwoch w Berlinie. Twórczyni kilkudziesięciu wielkoformatowych projekcji multimedialnych w różnych przestrzeniach miejskich m.in na festiwalu Urban Affairs w Berlinie, Outer Spaces w Poznaniu, Festiwalu Światła i Mappingu Skyway w Toruniu, Lumo Bialistoko, Transatlantyku (Poznań / Łódź), Festiwalu Teatralnym Wuhzen w Chinach i innych. Pracowała i pracuje w teatrach w całej Polsce takich jak: Opera Wrocławska, Opera i Filharmonia Podlaska, Warszawska Opera Kameralna, Teatr Wielki w Łodzi, Kielecki Teatr Tańca, Basen Artystyczny. Autorka i współautorka scenografii multimedialnej kilkudziesięciu sztuk, m.in „Walkirii” Wagnera w operze w Oviedo (Hiszpania), „Fairy Queen” w Chinach, „Idomeneo” Mozarta w Operze w Plovdiv Music Hall w Salonikach i Warszawskiej Operze Kameralnej, musicalu “Przerwana Cisza” w Basenie Artystycznym w Warszawie , tango operity „Maria de Buenos Aires” Piazzoli w reżyserii Michała Znanieckiego. Odpowiadała za oprawę wizualną wielu koncertów symfonicznych pod batutą Krzysztofa Pendereckiego czy Marcina Sompolińskiego. Współautorka instalacji multimedialnej Drogi Innowacji podczas Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury 2016 we Wrocławiu oraz współautorka elementów multimedialnych podczas EXPO202 w Dubaju. Odpowiadała za oprawę wizualną trasy koncertowej Doroty Masłowskiej – Mister D, a jej klip do utworu Marcina Zabrockiego “Herbu warkoczyk” został nominowany poza konkursem do nagrody YACHA (brał także udział w O!PLA). Jej wielkoformatowa wystawa oparta na nowych mediach 30/30 brała udział w programie 5 Mediations Biennale 2016 w Poznaniu. Autorka warstwy obrazu spektaklu audiowizualnego muzyka jazzowego Fryderyka Szulgita podczas Mediations Biennale 2018. Prelegentka TEDxPoznań. Współzałożycielka autorskiej Pracowni Multimediów i Mappingu MEDIALAB na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Na ścieżce zawodowej wykonawczyni wielu komercyjnych realizacji z zakresu projektowania graficznego, animacji, działań multimedialnych, stage designu oraz jako dyrektor artystyczny wszystkich wymienionych obszarów. Współpracowała między innymi z takimi klientami jak: VGP, Mercedes, Audi, Danone, Orska, Franklin Templeton Investments, Allegro, HP, SAP (USA), Studio400 (Norwegia), Polski Instytut Audiowizualny.

Jose Jiménez Muñoz – absolwent Uniwersytetu w Granadzie (Hiszpania), José Manuel Jiménez Muñoz, znany również pod artystycznym pseudonimem José Goz, zajmuje się rysunkiem, skupiając się na narracji komiksowej i ilustracji. Pochodzący ze słynącego z cytrynowych sadów miasteczka Santomera w Murcji José Goz studiował w Konserwatorium Muzycznym, które ukończył w 2011 roku. W 2012 roku podczas studiowania sztuk pięknych w Granadzie (Andaluzja) uczestniczył w programie Erasmus, na miejsce swojej rezydencji wybierając Poznań. W 2014 roku został laureatem nagrody za twórczość naukową i artystyczną w dziedzinie komiksu na Uniwersytecie w Granadzie. W 2017 roku przystąpił w tej samej instytucji do programu Mistrz Rysunku, a w roku 2019 rozpoczął tam studia doktoranckie. Jego prace były wystawiane w wielu miastach, takich jak Granada, Cuenca, Cádiz, Madryt czy Donostia, jak również poza granicami Hiszpanii – w Wiedniu, Brnie czy Poznaniu. Artysta brał udział w wielu programach badawczych i projektach międzynarodowych, a obecnie prowadzi pracownię „Język narracji w rysunku” na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

***

PURE – Virtual Agony (2021, 04:21), Olga Przytuła, PJATK WARSZAWA

PURE to opowieść, którą każdy z nas zna ze swoich snów. Tajemnicza kraina zmienia się, gdy tylko próbujemy się jej bliżej przyjrzeć, zapraszając nas, byśmy weszli głębiej. To ukłon, w stronę naszych wrażliwości.

Olga Jolanta Przytuła – urodzona w 1996 roku w Łodzi. Pomimo wielkiej miłości do zwierząt i natury, po krótkiej przygodzie z weterynarią postanowiła wyruszyć na nieprzewidywalną podróż w świat animacji i sztuki. Autorka projektu Sloth Down (2019). Łakoma nowych przygód, deserków i głaskania piesków.

LAUREATKA SPECJALNEGO WYRÓZNIENIA O!PLA 2020 ZA FILM SLOTH DOWN

***

SZTORM – Critical Control Point (2020, 07:16), Natalia Jonderko

Animowany wideoklip do utworu „Sztorm” zespołu Critical Control Point ukazuje historię wypływającego w morze kapitana i jego pozostawionej na lądzie narzeczonej. To dopełniona licznymi symbolami i morskimi przesądami oniryczna opowieść o szerokiej możliwości interpretacji – o podróży w głąb siebie, zmierzeniu się ze swoimi lękami, ale przede wszystkim – o wielkiej stracie. Film, wykonany w technice 2D, powstał z ponad 70 rysunków – zarówno tradycyjnych jak i cyfrowych. 

Natalia Jonderko – Animatorka, ilustratorka, projektantka graficzna. Od 2017 roku tworzy autorskie produkcje pod własnym nazwiskiem oraz szyldem N.STATION. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach oraz Liceum Plastycznego w Zabrzu. Autorka ponad 30 animowanych wideoklipów dla wykonawców polskich i zagranicznych oraz licznych projektów dla branży muzycznej. Jej realizacje były doceniane i wyświetlane na takich festiwalach jak Animator Festival, Różewicz Open, Obiektywnie Śląskie. Zajmuje się również szeroko pojętym projektowaniem multimediów na potrzeby produkcji filmowej oraz telewizyjnej. Po godzinach prowadzi pracownię artystyczną „PulsArt”, w której dzieli się z młodymi ludźmi swoim doświadczeniem i pasją tworzenia. 

***

ŚMIERTELNE PIOSENKI – Świetliki (2020, 04:45), Ryfka Szelest

„A to moje piosenki, kochanie, łatwo je zlekceważyć,
rodzaj żywiołowej stypy, na którą się trafiło przypadkiem,
kochanie, wszyscy są pijani i nie pamiętają, nad czym boleją,
kochanie, to moje śmiertelne piosenki (…)”

***

TAMTEN DOM – Szymon Białorucki feat. Kasia Lins (2021, 05:08), Katarzyna Niedźwiecka

“Jak wygląda tamten świat, nie nasz? Jak się liczy świat, czy coś ma kształt?” Bezsenna noc jest długa, w głowie gonitwa myśli. Nie widzę odpowiedzi. Oby świt przyniósł ukojenie.

Katarzyna „Norka” Niedźwiecka – rocznik 1989 r., wychowana w Glewie (gmina Koniusza), zamieszkała w Krakowie. Z zawodu fotograf/grafik, z zamiłowania rękodzielnik samouk. Absolwentka Krakowskich Szkół Artystycznych, przez rok kształciła się również na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego na kierunku grafika. Od 2013 roku, tworzy pod nazwą „Belanorqua” – szyje autorskie lalki artystyczne, zgłębia tajniki sztuki ludowej, a także konstruuje i fotografuje instalacje z wykorzystaniem modeli oraz kostiumów swojego pomysłu i wykonania. Używa głównie materiałów, które ma pod ręką, nieobcy jej recykling. W swoich pracach stara się ukazać własne wyobrażenie świata inspirowane polską i wschodnioeuropejską ludowością, zwyczajami, baśniami, a także osobistymi doświadczeniami z życia na wsi. Ma słabość do niepokojącej, przykurzonej, nieco „zaświatowej” strony folkloru. Od 2020 roku próbuje swych sił w tworzeniu wideoklipów. “Tamten dom” to połączenie wszystkich wyżej wymienionych pasji, zamkniętych w ok. 5 minutowej animacji poklatkowej.

***

ŻYCIE / TIME TO TRY YOUR BEST LIFE – Vinyl Arch Rodeo (2021, 04:32), Filip Szuksztul

Wideoklip zrealizowany we współpracy z Izraelskim artystą Guy Saar (Vinyl Arch Rodeo). Teledysk jest niczym innym jak projekcją całego życia muzyka zrealizowaną w technice animacji plastelinowej.

Filip Szuksztul – niezależny twórca, animator i reżyser. Uczeń technikum elektronicznego w Lublinie. Od ponad 2 lat nieprzerwanie zajmujący się animacją poklatkową – głównie plasteliną. Autor ponad 20 filmów wykonanych techniką stop-motion oraz laureat wielu prestiżowych nagród (m.in. Grand Video Awards, Galaxy Awards). Jest również dumnym posiadaczem Złotego Tobołka O!PLA 2021, którego zdobył w Konkursie TERAZ MY! (Kategoria Animowa Pierwiosnki) za film ŻYCIE TO PESTKA.

AUTOR PLAKATU I SPOTU KONKURSU TERAZ MY! NA O!PLA 2022

***

Autorka: Martyna Koleniec