KATEGORIA ANIMOWANY WIDEOKLIP
im. Yacha Paszkiewicza
CODELUSION (Polska 2022, 03:05), Aneta Siurnicka, UAP | Miroslaw Sońko & The Euphonic Collective of Flying Minotaurs
CZARNY BERET (Polska 2022, 03:01), Adela Górna | Szuuz Ekleer
FABRYKA (Polska 2022, 04:08), Maciej Bednarek | Elektronikt
GRZECHOTNIK (Polska 2022, 04:36), Jeremiasz Łabarzewski | Tekla Goldman
HORSETAIL (Polska/Portugalia 2022, 04:26), Mateusz Jarmulski | Resina
JAZZ MARKETING (Polsa 2021, 04:34), Aleksandra Mleczko | Rafał Sarnecki
KOCHANKOWIE (Polska 2022, 03:44), Mikołaj Sikorski | Polski Piach
KOŁYSKA (Polska 2022, 03:39), Piotr Kaźmierczak | Kapela ze Wsi Warszawa
LAIKA (Polska 2022, 05:20), Maria Wawreniuk, PWSFTviT | Yantra
NABITA LUFA (Polska 2022, 02:35), Kamil Wójcik | Hiob Dylan
UCIECZKA (Polska 2021, 03:17), Martyna Koleniec | Tęskno
WHAT WILL THEY THINK ABOUT YOU (Polska/Niemcy 2022, 03:50), Paulina Ziółkowska | ACUA
ZEN FOR TV (Polska 2022, 05:46), kinoMANUAL (Aga Jarząb, Maciek Bączyk) | Pin Park
***
CODELUSION (Polska 2022, 03:05), Aneta Siurnicka, UAP | Miroslaw Sońko & The Euphonic Collective of Flying Minotaurs
“Codelusion” to nostalgiczna podróż poprzez istnienia, wspomnienia i iluzje, pełna tęsknoty za egzystencją i upływającym czasem.
Aneta Siurnicka – studentka animacji na Wydziale Animacji i Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Interesują ją przede wszystkim tradycyjne techniki animacji, zwłaszcza animacja lalkowa.
LAUREATKA DWÓCH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: W 2020 ZA PODWÓRKO I W 2021 ZA BETWEEN oraz BRĄZOWEGO W 2022 ZA ODDECH
***
CZARNY BERET (Polska 2022, 03:01), Adela Górna | Szuuz Ekleer
„Maluję obraz życia twój, dans mon béret je regarde le monde i zyska materię nicość”. Krótka animacja o artyście tworzącym swoją rzeczywistość.
Adela Górna (ur. 2001 w Lublinie) – artystka wizualna, autorka animacji i ilustracji. Studentka Sztuki Mediów w ASP we Wrocławiu. W swojej twórczości eksploruje tradycyjne techniki rysunkowe w kontraście do nowych mediów. Fascynuje ją groteska oraz oraz wszystkie sprawy mniej lub bardziej dotyczące człowieka. Największą inspirację czerpie z codzienności. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
LAUREATKA WYRÓZNIENIA IV MIEJSCA ZA FILM KRÓTKA HISTORIA MOJEJ ŚMIERCI
***
FABRYKA (Polska 2022, 04:08), Maciej Bednarek | Elektronikt
„Fabryka” jest animowanym obrazem do piosenki zespołu Elektronikt, który autor współtworzy z Sebastianem Kalotą. Film i piosenka przenoszą nas do zakładu pracy rodem z lat 80-tych XX wieku, który wyznacza rytm życia jego pracowników. W istocie film ma wymiar uniwersalny. Z bohaterami filmu i targanymi nimi emocjami może utożsamić się każdy z nas.
Maciej Bednarek – dziennikarz, muzyk, plastyk. Twórca wideoklipów. Zrealizował m.in. oficjalne klipy do piosenek „Stopklatka” i „Sylwester S” dla zespołu Super Girl and Romantic Boys. Jest autorem ponad 30 klipów do muzyki duetu Elektronikt, który tworzy z Sebastianem Kalotą. Jego ulubiona technika to animacja poklatkowa, a ulubiony materiał wykorzystywany w jego filmach – plastelina.
LAUREAT ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2020 ZA WIDEOKLIP KŁOPOTY I BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2016 ZA WIDEOKLIP JA JESTEM ZŁODZIEJ ORAZ TRZECH WYRÓŻNIEŃ SPECJALNYCH O!PLA: W 2017 ZA FILM MOON LANDING (KATEGORIA: OFF&GO!), W 2019 ZA WIDEOKLIP KURIOZALNE BUTY i W 2021 ZA WIDEOKLIP BLOKI. LAUREAT NAGRODY SPECJALNEJ FESTIWALU FILMOWEGO „KOCHAM DZIWNE KINO” DLA „NAJDZIWNIEJSZEJ ANIMACJI NA O!PLA 2019” ZA FILM „KURIOZALNE BUTY”
TWÓRCA PLAKATU I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO O!PLA 2021
***
GRZECHOTNIK (Polska 2022, 04:36), Jeremiasz Łabarzewski | Tekla Goldman
Wycinanka z PRL-owskich gazet, cut-up zdarzeń wykorzystany przez machiny Hollywood, tragedie ożywione dla ponownego trwania i generowania oglądalności. Grzechotnik nie przetrawia sensów, którymi został nakarmiony – ile przeobrażeń minie, zanim przeszłość zapamiętamy jako jej parodię?
Jeremiasz Łabarzewski – student II roku Etnologii i Antropologii kulturowej na Uniwersytecie Łódzkim. Pierwszy film animowany zrobił w wieku dziesięciu lat. Potem rozwijał swoją pasję najpierw w Płocku podczas warsztatów WATA, a później na warsztatach w Legnicy. Fan kina każdego rodzaju i czytacz.
***
HORSETAIL (Polska/Portugalia 2022, 04:26), Mateusz Jarmulski | Resina
Mroczna opowieść o zemście inspirowana słowiańską kulturą ludową, powstała we współpracy reżysera Mateusza Jarmulskiego z kompozytorką Resiną. Feministyczna baśń z krwawym finałem.
Mateusz Jarmulski jest reżyserem filmów animowanych, scenarzystą i animatorem. Ukończył PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacji. Pracował w studiu Se-Ma-For, gdzie zajmował się efektami specjalnymi do filmu „Piotruś i Wilk” (Oscar 2008). Jego filmy (w tym ostatni “Łowy”) były pokazywane i nagradzane na kilkudziesięciu festiwalach m.in. w Stuttgarcie, Seulu, Belgradzie czy Hiroszimie. Obecnie uczy animacji w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Reżyser krótkometrażowych filmów „Łowy” i „Wizyta”. Autor teledysków animowanych.
LAUREAT SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2021 ZA FOCZKA FLO – PRAWDZIWY WYPOCZYNEK (Przedszkolna)
***
JAZZ MARKETING (Polsa 2021, 04:34), Aleksandra Mleczko | Rafał Sarnecki
Rozpoczyna się koncert. Jazzowy koncert…
Aleksandra Mleczko – graficzka, fotografka, twórczyni sztuk wizualnych. Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Projektuje okładki płyt oraz identyfikacje wizualne wydarzeń we współpracy z muzykami takimi jak m.in. Kuba Więcek, Grażyna Auguścik, Albert Karch, Ichiko Aoba, Kamil Piotrowicz, Karolina Beimcik, czy Jan Emil Młynarski. Współtworzy Fundację HER Docs, odpowiadając za całość oprawy wizualnej HER Docs Film Festival i licznych pobocznych działań organizowanych przez fundację. Autorka animowanych teledysków i video-artów do muzyki około-jazzowej (m.in. Kuba Więcek feat. Marcin Masecki, Grzegorz Tarwid, Rafał Sarnecki, Minim feat. Sainkho Namtchylak). Fotografuje koncerty i inne wydarzenia kulturalne m.in. we współpracy z warszawskim Klubem SPATiF. Brała udział w projektach związanych z przestrzenią miejską (Komisja Klubowa, Dzielnica Wisła). Posiada także wieloletnie doświadczenie w branży reklamowej. www.omleczko.pl
***
KOCHANKOWIE (Polska 2022, 03:44), Mikołaj Sikorski | Polski Piach
Zespół Polski Piach czerpie inspiracje z pustynnego bluesa i nadwiślańskich łach. I to właśnie piasek jest spiritus movens teatrzyku, w którym występują muzycy. Ziarenka kwarcu działają też na publiczność. Gdy surowca zabraknie – show ma swój finał i światła gasną.
Mikołaj Sikorski – konstruktor instrumentów muzycznych, rekwizytów teatralnych i mechanizmów typu automaton. Samouk, fascynat animacji, teatru, filmów niskobudżetowych i muzyki low-fi. Lat 55.
***
KOŁYSKA (Polska 2022, 03:39), Piotr Kaźmierczak | Kapela ze Wsi Warszawa
Poklatkowy, animowany piaskiem, oficjalny wideoklip do utworu „Kołyska” (ang. „Water Lullaby”) z albumu „Uwodzenie” (ang. „Waterduction)” znanego polskiego folkowego zespołu muzycznego „Kapela Ze Wsi Warszawa”. Realizacja filmu zajęła 6 miesięcy.
Piotr ma 16 lat. Od 2015r. jego główną pasją stała się animacja . Tworzy autorskie filmy w technikach animacji lalkowej, malarskiej, wycinankowej, plastelinowej i komputerowej. Jest laureatem wielu konkursów Animacji dziecięcej i młodzieżowej w Polsce i za granicami.
LAUREAT DWÓCH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2019 ZA FILM PRZYGODY BOBRA TAMARKA: TAMAREK LISTONOSZEM (TDMG!) ORAZ 2020 ZA FILM FLOREK I KOSMICZNY BRYLANT (TDMG!); SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2020 ZA FILM RYWALE (TDMG!) oraz DWÓCH BRĄZOWYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2019 ZA FILM CZTERY PORY ROKU (TDMG!) ORAZ 2022 ZA FILM DZIURA, A TAKŻE WYRÓŻNIENIA JURY MŁODYCH NA O!PLA 2021 ZA FILM BŁĄD SYSTEMU (Animowane Pierwiosnki)
TWÓRCA PLAKATU I SPOTU KONKURSU TERAZ MY! NA O!PLA 2021
***
LAIKA (Polska 2022, 05:20), Maria Wawreniuk, PWSFTviT | Yantra
Teledysk będący kolektywną impresją na temat historii psa Laiki – pierwszego żywego stworzenia umieszczonego na orbicie okołoziemskiej 3 listopada 1957. Film został stworzony przez studentów I roku Animacji PWSFTviT wraz z Marią Wawreniuk w ramach zajęć z Animacji Płaskiej prowadzonych przez Joannę Jasińską.
Maria Wawreniuk – działaczka intermedialna. Studentka Aktorstwa (obecnie IV rok) i Animacji (2018/2019) PWSFTviT. Jej głównym zainteresowaniem są kreatywne działania grupowe – współtworzenie filmów, teledysków, muzyki oraz spektakli teatralnych. W 2022 roku stworzyła teledysk ze studentami I roku Animacji PWSFTviT na zajęciach z Animacji Płaskiej prowadzonych przez Joannę Jasińską. Zajmuje się również malarstwem i upcyclingiem.
***
NABITA LUFA (Polska 2022, 02:35), Kamil Wójcik | Hiob Dylan
Sentymentalna podróż do młodzieńczych beztroskich wspomnień. Kiedy wszystko wydawało się prostsze, banalne rzeczy dawały radość, a wspólne siedzenie na ławce w towarzystwie przyjaciół nie było niczym niezwykłym. Czas jednak rozwiał wszystko. Zwykła codzienność stała się odległym wspomnieniem.
Kamil Wójcik – głównie twórca animacji 2d. Niektóre jego realizacje zdarzają się pojawiać na festiwalach filmowych, a wszystkie inne można zobaczyć na jego stronie z komarami w czekoladzie. Obecnie jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, wcześniej był absolwentem plastyka z Jarosławia. Urodził się na wschodzie Polski – w Łańcucie, pierwszego stycznia, w Światowy Dzień Kaca przez co nikt nie pamięta o jego urodzinach.
LAUREAT CZTERECH ZŁOTYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2014 ZA FILM A GDYBY… (OFF & GO!); 2019 ZA FILM TA KOSZMARNA NIEDZIELA (OFF & GO!); 2021 ZA FILM PSOTNIK W SZKLANEJ PUŁAPCE (OFF & GO!); 2022 ZA FILM NOCNY POCIĄG BEZ MIĘSA (OFF & GO!). DWÓCH SREBRNYCH TOBOŁKÓW O!PLA: 2016 ZA FILM HEJ, HO I NIESPODZIEWANA PRZYGODA (wspólnie z Maciejem Żukiem / Animowane Fraszki); 2021 ZA FILM DELINSKY’S MADNESS (OFF & GO!). PONADTO SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2018 ZA GDZIE KUCHAREK 6 TAM NIE MA CO JEŚĆ (Animowane Fraszki) ORAZ WYRÓŻNIENIA ZA ZAJĘCIA IV MIEJSCA NA O!PLA’21 DLA FILMU NASTĘPNA ZIMA (Animowane Fraszki)
AUTOR DWÓCH PLAKATÓW I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO NA O!PLA 2020
***
UCIECZKA (Polska 2021, 03:17), Martyna Koleniec | Tęskno
„Ucieczka” śledzi losy różowego yeti zagubionego na zaczarowanej polanie. Wszystko wydaję się jakby scenografią teatralna, performancem.
Martyna Koleniec – niezależna animatorka, projektantka lalek oraz reżyserka animacji poklatkowych. Wyprodukowała wiele reklam i teledysków m.in. nagradzany „Photons”. Pracuje zawodowo jako animatorka przy filmach krótko i pełnometrażowych. Obecnie reżyseruje pełnometrażowy film animowany dla dzieci.
LAUREATKA BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA’21 ZA WIDEOKLIP HIDDEN – HIDDEN BEAMS
AUTORKA PLAKATU I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO NA O!PLA 2022
***
WHAT WILL THEY THINK ABOUT YOU (Polska/Niemcy 2022, 03:50), Paulina Ziółkowska | ACUA
Paulina Ziółkowska jest absolwentką PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacja i efekty specjalne. Studiowała również historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz grafikę na ASP we Wrocławiu. W 2017 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitneosiągnięcia. Jej film „O, Matko!” (2017) zrealizowany w FUMI Studio był wielokrotnie nagradzany na krajowych i międzynarodowych festiwalach (m.in. nagroda FANtastic na Trickfilm Festival w Stuttgarcie, nagroda główna na Cinanima w Espinho, nagroda dla najlepszego filmu studenckiego na ReAnima w Bergen, Grand Prix Golden Kuker w Sofii oraz Złoty Tobołek Koziołka Matołka na festiwalu O!PLA). Za swój krótki film „Na zdrowie!” (2018) zdobyła m.in. wyróżnienie w sekcji Generation 14 Plus na Berlinale, wyróżnienie na AnimaFest w Zagrzebiu oraz nagrodę za najlepszą animację na CineMAiubit w Bukareszcie. W 2019r., uczestniczyła w międzynarodowej rezydencji artystycznej TAIS w Toronto oraz w rezydencji artystycznej w Fontevraud, we Francji.Właśnie zakończyła pracę nad animacją „Procrastination Yoga” w ramach stypendium DAAD na Filmuniversität KONRAD WOLF w Poczdamie.
LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2018 ZA FILM O MATKO! (Kategoria Producencka)
***
ZEN FOR TV (Polska 2022, 05:46), kinoMANUAL (Aga Jarząb, Maciek Bączyk) | Pin Park
Ambientowy utwór ZEN for TV to nostalgiczne wspomnienie z czasów, kiedy zdarzało się dobrnąć do końca programu telewizyjnego. Telewizja kończyła nadawać kilka minut po północy. Potem na ekranie był już tylko czarno-biały szum. Przy pewnej dozie wyobraźni, można było w tym szumie dostrzec kamienne ogrody zen, cierpliwie grabione przez milczącego mnicha. Wpatrywanie się w koniec programu TV to rodzaj elektronicznej medytacji schyłku lat 80-tych.
kinoManual to mała, niezależna manufaktura audio-wizualna, skupiona na eksperymentowaniu z ruchomym obrazem i dźwiękiem. Eksploruje głównie analogowe techniki filmu stop-motion, takie jak: animacja rysunkowa, wycinanka, non camera, wykorzystując fizyczny kontakt z używanym tworzywem. kinoMANUAL to dwójka artystów: Aga Jarząb i Maciek Bączyk. Ich wspólne filmy i obiekty chcą korespondować z bogatą tradycją ruchomych obrazów, sztuki kinetycznej i kina eksperymentalnego. kinoMANUAL współpracuje z międzynarodowymi artystami i instytucjami, realizuje wystawy w Polsce i za granicą. Filmy kinoMANUAL prezentowane są na festiwalach na całym świecie. Strona: http://www.kinomanual.pl
LAUREACI BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2019 ZA FILM 25/25 (FORMANIMY)
Aga Jarząb, graficzka i animatorka, urodziła się w 1977 r. w Polsce, gdzie mieszka do dzisiaj. Współtworzy duet artystyczny kinoMANUAL, w ramach którego realizuje filmy animowane i spektakle audiowizualne.
LAUREATKA BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2019 ZA FILM WIELKI MUR POLSKI (OFF&GO!)
Maciek Bączyk (1977) – zajmuje się dźwiękiem i obrazem w praktyce i w teorii. Nagrywa płyty i koncertuje od 1999 roku z zespołami: AGD, Robotobibok, Małe Instrumenty, a obecnie Pin Park i Kristen. Równolegle do aktywności muzycznej rozwija projekty w obszarze wielu mediów i na ich przecięciu: malarstwo, film eksperymentalny, instalacja, sound art. W 2006 roku wystawą Niewidzialna mapa Wrocławia debiutował w galerii Awangarda BWA Wrocław. Od lat związany z Galerią Entropia we Wrocławiu, gdzie zainicjował cykl „Audio Entropia” i uczestniczył w wielu projektach i wystawach. Preferuje tradycyjne, analogowe techniki pracy. Dokumentacja upływającego czasu oraz krytyczny stosunek do technologi zapisywania wspomnień, to kluczowe wątki pracy doktorskiej, którą zrealizował w Katedrze Sztuki Mediów Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wspólnie z Agą Jarząb tworzy manufakturę audiowizualną kinoMANUAL. Ich instalacje, performensy i abstrakcyjne filmy są prezentowane na międzynarodowych festiwalach poświęconych filmowej awangardzie. W roku 2018 kinoMANUAL otrzymali drugą nagrodę na festiwalu Punto y Raya za film 25/25, zaś w 2019 uznany za Najlepszy Film Polski na Festiwalu ANIMOCJE.
LAUREAT SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2017 ZA WIDEOKLIP POINTING TO A MARVEL (dla zespołu Lotto)
***