FORMANIMY

KATEGORIA FORMANIMY
im. Warsztatu Formy Filmowej

<animacje abstrakcyjne i animacje eksperymentalne>

FORMANIMY, czyli tu nie chodzi o historię, a sensem jest sam obraz, dźwięk (lub jego brak), i to, co pomiędzy…

KATEGORIA FORMANIMY PREZENTOWANA BĘDZIE TRADYCYJNIE  Z KATEGORIĄ ANIMOWANE FRASZKI ORAZ Z KATEGORIĄ OFF&GO! OCZYWIŚCIE Z OSOBNYM GŁOSOWANIEM PUBLICZNOŚCI.

***

4 PRACE = 25′

DYNASONIC #1 REMIXED (2019, 03:14), Mateusz Jarmulski | Jacek Sienkiewicz
KSZTAŁT CHWILI (2018, 07:16), Mateusz Sadowski
NOC CZASU (2018, 09:00), Magdalena Łazarczyk
SIÓDME TŁOCZENIA (2019, 05:16), Wiesława Ruta | Hubert Kostkiewicz i Łukasz Rychlicki

***

DYNASONIC #1 REMIXED (2019, 03:14), Mateusz Jarmulski | Jacek Sienkiewicz

Film jest efektem eksperymentów z wykorzystaniem mikroskopu, animacji poklatkowej oraz drukowanych schematów technicznych z lat 60. oraz instrukcji montażu mebli IKEA.

Mateusz Jarmulski jest reżyserem filmów animowanych, scenarzystą i animatorem. Ukończył PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacji. Pracował w studiu Se-Ma-For, gdzie zajmował się efektami specjalnymi do filmu „Piotruś i Wilk” (Oscar 2008). Współpracował także przy produkcji filmu „Świteź” Kamila Polaka. Pracował w zespole tworzącym multimedialne projekcje dla Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Jego filmy były emitowane, pokazywane i nagradzane na wielu festiwalach m in. w Stuttgarcie, Seulu, Belgradzie czy Hiroszimie. Obecnie uczy animacji w Polsko-Japońskiej Akademi Technik Komputerowych na wydziale Sztuka Nowych Mediów na scieżce anglojęzycznej. Serial dla dzieci przedszkolnych „Przytul mnie”, który wyreżyserował spotkał się z pozytywnym przyjęciem wśród publiczności telewizyjnej i festiwalowej. Najnowszym filmem są „Łowy” prezentowane w Kategorii Profesjonalnej O!PLA 2020.

***

KSZTAŁT CHWILI (2018, 07:16), Mateusz Sadowski

Eksperymentalna, trójwymiarowa animacja poklatkowa, łącząca praktykę filmową, fotograficzną i rzeźbiarską Sadowskiego. Wykorzystując autorskie techniki oraz czasochłonne procesy związane z preprodukcją oraz postprodukcją animacji, artysta podejmuje refleksję nad kształtem obrazowania w dobie powszechnej automatyzacji procesów percepcji oraz nad możliwością omijania gotowych sposobów postrzegania.

Mateusz Sadowski, ur. 1984, mieszka i pracuje w Poznaniu. Autor filmów animowanych, fotografii, obiektów i instalacji. Ukończył Fotografię (2007) oraz Intermedia (2010) na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył Interdyscyplinarne Studia Doktoranckie oraz uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (2018). Zwycięzca konkursu Samsung Art Master 2010. Laureat stypendium MKiDN “MŁODA POLSKA 2012”. Laureat nagrody Chris Frayne Award for Best Animated Film na Ann Arbor Film Festival 2016. Obecnie wykłada na kierunku Fotografia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Współpracuje z Galerią Stereo.

***

SIÓDME TŁOCZENIA (2019, 05:16), Wiesława Ruta | Hubert Kostkiewicz i Łukasz Rychlicki

Zrealizowany bezpośrednio pod kamerą teledysk do muzyki improwizowanej Huberta Kostkiewicza i Łukasza Rychlickiego.

Wiesława Ruta, z wykształcenia matematyk. Silnie związana z niezależną sceną muzyczną. Autorka animowanych teledysków: m.in. dla Blue Raincoat, Marszałek Pizdudski. We wrześniu 2019 obroniła dyplom licencjacki o specjalności animacja na Wydziale Sztuki Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik komputerowych w Warszawie. Zawodowo zajmuje się ilustracją i animacją 2d.

***

NOC CZASU (2018, 09:00), Magdalena Łazarczyk

NOC CZASU (The Night Of Time) to wielkoformatowa animacja – kolaż. Składający się z mnóstwa elementów, wielowarstwowy, pełen splątanych ze sobą detali, monumentalny w skali obraz zainspirowany jest twórczością Hieronima Boscha. Kolaż wyświetlany jest na przygotowanej do projekcji ścianie, tworząc fresk, wypełniony bogactwem stworzeń, roślin, skał, minerałów, pozostających ze sobą w symbiotycznym stanie, w którym nie istnieje podział na materię ożywioną i nieożywioną. Wszystko stanowi jedność. Poszczególne formy nie są osobnymi, wyobcowanymi bytami, wydają się raczej stworzone z tej samej substancji. Kolaż, choć sprawia wrażenie statycznego, ma w sobie wpisany powolny, nie od razu zauważalny ruch. Animacje mają przykuwać uwagę, niepokoić, budzić niepewność, tak jak widziana kątem oka spadająca gwiazda lub prawdziwy/ wyobrażony ruch węża pełznącego w trawie. The Night of Time to prześwit, szczelina do świata ukrytego pod powierzchnią materii, miejsca trwającego zgodnie z niezmiennymi regułami, ujawniającego się na styku fantazji i materializmu, baśni i nauki. Kolaż jest wizją trwania poza czasem. Wymiarem, w którym nie istnieją dychotomie: przeszłość/przyszłość, dobro/zło, prawda/ kłamstwo, kultura/natura, a wszystko dzieje się tu i teraz, przy czym tu jest wszędzie a teraz zawsze. Ta deklaracja całkowitej apolityczności przekazu jest próbą odniesienia się do istoty wystawy nie poprzez włączenie się w krytyczny dyskurs, lecz przeciwnie, poprzez wycofanie się w świat utopijnego wyobrażenia neutralnej, zanurzonej w swoim trwaniu naturze, w której jakiekolwiek zaklęcia i proroctwa nie mają racji bytu, gdyż nie mają żadnego punktu odniesienia, są niecelne, nieadekwatne. Obraz ma w symboliczny sposób ująć w nawias i unieważnić to, co związane z historią, wystawiając widza na chłodne spojrzenie spoza czasu.

Magdalena Łazarczyk (1985) zajmuje się wideo, fotografią, instalacją oraz działaniami performatywnymi. Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obroniła tytuł magistra na Wydziale Sztuki Mediów. Artystka jest finalistką konkursu Artystyczna Podróż Hestii (2014), Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 7 (2013) oraz laureatką Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015). Laureatka Grand Prix w konkursie (Nie)obecność, Galeria Labiryny, Lublin (2017), Nagrody Zaiks za najlepszy dyplom w dziedzinie Sztuka Mediów (2015) oraz Wyróżnienia na 2.Konkursie Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów we Wrocławiu oraz honorowego wyróżnienia na Wystawie Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku (2015).

***

Autor: Kamil Wójcik