FORMANIMY

KATEGORIA FORMANIMY
im. Warsztatu Formy Filmowej

AWARIA MIGAWKI (2020, 05:12), Robert Kuźniewski, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu
D5 – Dynasonic (2020, 02:35), Wiesława Ruta
DER BLAUE REITER (1921/2021, 05:40), Marcin Giżycki
GRANICE IDEAŁU (2021, składanka: 12:43), Weronika Olejko, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
LIS – Lotto (2020, 04:25), Wiesława Ruta
POLE – Hubert Zemler i Szabolcs Esztenyi (2019, 05:05), Zuzanna Pomorska, PWSFTviT w Łodzi
RZEKA (2021, 05:11), Robert Kuźniewski, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu
SYLVAN TRAIL (Part 1) – MÓZG Injectors feat. Fred Frith, (2020, 14:35), Karolina Glusiec
ŚWIĄTYNIA UKWIAŁU (2020, 04:52), Justyna Pazdan, PWSFTviT w Łodzi
TRZY MAŁE HISTORIE – Kwaśny Deszcz (2021, 04:47), Zuzanna Michalska, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu

***

AWARIA MIGAWKI (2020, 05:12), Robert Kuźniewski, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu

“Byłem czarno-białym zdjęciem i zbliżałem się właśnie do końca kadru. Niejasna ciemność rozciągała się poza nim choć nie mogłem tego widzieć, otworzyć drzwi do sennych sieni tak jakby to były drzwi na czarno-białym zdjęciu”… Abstrakcyjna etiuda piksilacyjna na podstawie wiersza “Szedłem i szarzało” Sławomira Płatka.

Robert Kuźniewski – animator, reżyser, montażysta. Twórca autorskich filmów animowanych oraz teledysków. Animator m.in. filmów “Sexy Laundry” i “Portrait of Suzanne”, produkcji studio Clay Traces w Berlinie, zdobywców takich nagród jak, np. Nagroda Publiczności Festiwalu Animator w Poznaniu czy Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Od dekady organizator i jeden z prowadzących Międzynarodowe Warsztaty Filmu Animowanego “Anima” w Dreźnie i “Phase” w Kudowie Zdroju. Członek fundacji “Mastershot” i “Filmowiec” z Poznania. Laureat stypendium artystycznego Wydziału Kultury Miasta Poznania. Student Wydziału Animacji i Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

***

D5 – Dynasonic (2020, 02:35), Wiesława Ruta

Animowany abstrakcyjny teledysk do utworu muzycznego pt. „D5” zespołu Dynasonic.

Wiesława Ruta – artystka wizualna,silnie związana z niezależną sceną muzyczną w Polsce. Autorka teledysków m.in. dla Dynasonic, Lotto, Squid. We wrześniu 2019 obroniła licencjat ze specjalizacją animacja na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie pod opieką artystyczną Mateusza Jarmulskiego. Jej film „Siódme tłoczenia” do muzyki H. Kostkiewicza i Ł. Rychlickiego zajął II miejsce na Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA 2020 w kategorii FORMANIMA. W 2021 jej film „Broacaster” do muzyki SQUID zajął 1. miejsce w kategorii teledysk na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych PIAFF w Paryżu. Obecna na festiwalach filmów krótkometrażowych i animowanych m.in. Festiwalu Filmów Animowanych w Stuttgarcie ITFS, Etiudzie&Animie, ShortWaves, Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA. Zajmuje się zawodowo ilustracją i animacją 2D.

LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2020 ZA SIÓDME TŁOCZENIA (Kategoria FORMANIMY)

***
DER BLAUE REITER (1921/2021, 05:40), Marcin Giżycki

Animowany esej na temat koloru niebieskiego w sztuce XX w. inspirowany m.in. przez Eadwearda Muybridge’a, Wassily’ego Kandinsky’ego i Kazimierza Malewicza.

Marcin Giżycki – historyk sztuki i filmu, krytyk, wykładowca, realizator filmów dokumentalnych, animowanych i eksperymentalnych, fotograf. Laureat nagrody za wybitny wkład w studia nad filmem animowanym (przyznawanej na Festiwalu Animafest w Zagrzebiu w 2016 r.). Profesor w Polsko-Japońskiej Akedemii Technik Komputerowych. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku pracował w redakcjach „Literatury” i „Projektu”. Był redaktorem naczelnym kwartalnika „Animafilm”, organu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmów Animowanych ASIFA. Autor książek i wielu filmów dokumentalnych, animowanych, eksperymentalnych i krótkich form fabularnych.

LAUREAT BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2017 ZA FILM MONUMENT (Kategoria FORMANIMY)

***

GRANICE IDEAŁU (2021, składanka: 12:43), Weronika Olejko, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Dyplom “Granice ideału” to cykl 6 animacji stworzonych w technice 3D, które nawiązują do poszczególnych etapów procesu produkcji fortepianu oraz do interakcji z tym instrumentem. Fortepian oraz jego części stanowią metaforę ciała i umysłu. Ręka ucieleśnia wolę lub duszę. Każda animacja ilustruje trudności, które towarzyszą dążeniu do perfekcji. Męcząca walka z niedoskonałością przynosi efekty dalekie od ideału.
“Granice ideału” zostały stworzone do jednoczesnego odtwarzania na różnych ekranach. Z szóstą animacją, będącą finałem, grającą w oddzieleniu od głównego ustawienia. Tylko na potrzeby O!PLA zostały połączone i prezentowane w formie filmu.

Weronika Olejko, ur. 1996 r. w Bydgoszczy. Absolwentka Grafiki, specjalności Multimedia, Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Od 2019 r. pracuje w Game Devie, jako Generalist Game Artist.

***

LIS – Lotto (2020, 04:25), Wiesława Ruta

Animowany abstrakcyjny teledysk do utworu muzycznego pt. „Lis” zespołu Lotto.

Wiesława Ruta – artystka wizualna,silnie związana z niezależną sceną muzyczną w Polsce. Autorka teledysków m.in. dla Dynasonic, Lotto, Squid. We wrześniu 2019 obroniła licencjat ze specjalizacją animacja na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie pod opieką artystyczną Mateusza Jarmulskiego. Jej film „Siódme tłoczenia” do muzyki H. Kostkiewicza i Ł. Rychlickiego zajął II miejsce na Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA 2020 w kategorii FORMANIMA. W 2021 jej film „Broacaster” do muzyki SQUID zajął 1. miejsce w kategorii teledysk na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych PIAFF w Paryżu. Obecna na festiwalach filmów krótkometrażowych i animowanych m.in. Festiwalu Filmów Animowanych w Stuttgarcie ITFS, Etiudzie&Animie, ShortWaves, Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA. Zajmuje się zawodowo ilustracją i animacją 2D.

LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2020 ZA SIÓDME TŁOCZENIA (FORMANIMY)

***

POLE – Hubert Zemler i Szabolcs Esztenyi (2019, 05:05), Zuzanna Pomorska, PWSFTviT w Łodzi

Minimalistyczny film abstrakcyjny stworzony z miłości do muzyki Huberta Zemlera i ogromnego szacunku dla twórczości Szábolcsa Esztényi’ego. Taka mała medytacja nad utworem ,,Pole”.

Zuzanna Pomorska – studentka ósmego i zarazem ostatniego roku Animacji i Efektów Specjalnych w PWSFTviT w Łodzi. Autorka filmów do muzyki m.in. Ryūichi’ego Sakamoto i Pawła Szymańskiego. Miłośniczka eksperymentu, improwizacji, oraz pracy z taśmą filmową i łączenia nowych technik z klasycznymi. Od sześciu lat prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży z tworzenia filmów animowanych, efektów specjalnych i psychologii twórczości. Najbardziej lubi dzieci niezwyczajne i te uznawane za ,,najtrudniejsze”. Kocha swoją pracę. Pasjonatka muzyki, filozofii, kosmosu i dbania o świat.

***

RZEKA (2021, 05:11), Robert Kuźniewski, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu

“To nie jest ta rzeka, portyk nabrzmiały mokrym cieniem i piachem. To pamięć liściasta co stanowi przeciwko wszystkim pozostałościom, wszystkiemu co nadaje sens naszym zmasakrowanym konstrukcjom”… Abstrakcyjna etiuda piksilacyjna na podstawie wiersza TJ DEMA “Lethe”.

Robert Kuźniewski – animator, reżyser, montażysta. Twórca autorskich filmów animowanych oraz teledysków. Animator m.in. filmów “Sexy Laundry” i “Portrait of Suzanne”, produkcji studio Clay Traces w Berlinie, zdobywców takich nagród jak, np. Nagroda Publiczności Festiwalu Animator w Poznaniu czy Grand Prix Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Od dekady organizator i jeden z prowadzących Międzynarodowe Warsztaty Filmu Animowanego “Anima” w Dreźnie i “Phase” w Kudowie Zdroju. Członek fundacji “Mastershot” i “Filmowiec” z Poznania. Laureat stypendium artystycznego Wydziału Kultury Miasta Poznania. Student Wydziału Animacji i Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

***

SYLVAN TRAIL (Part 1) – MÓZG Injectors feat. Fred Frith, (2020, 14:35), Karolina Glusiec

Sylvan Trail to utwór, który powstał w wyniku spotkania. Nagranie tej muzyki uwieczniło rozmowę, która istniała wtedy i która nie powtórzy się już nigdy więcej. Zadaniem autorki przy tworzeniu do niej animacji było wsłuchanie się w nią. Spotkanie to miało miejsce 29 czerwca 2018 r. w Bydgoszczy, w MÓZGu, który jest miejscem stworzonym niezależnie od podstaw, stowarzyszeniem i społecznością, której każdy z uczestników jest pełnoprawnym elementem, jeżeli tylko zechce. Odkąd MÓZG istnieje, istnieje jako coś, co jest i łączy muzykę, sztukę oraz wszystko pomiędzy przez poszanowanie wolności tego kim się jest i jak się jest, że się jest, pokoju i ko-egzystencji opartej też na wzajemnym wsparciu. Sylvan Trail był lub mógł być rozmową bez słów, w której spotkały się głosy i instrumenty poniższych osób: Fred Frith – gitara i przedmioty, Artur Maćkowiak – gitara, Łukasz Jędrzejczak – elektronika i głos, Sławek Janicki – kontrabas, Mikołaj Zieliński – gitara basowa, Qba Janicki – bębny i perkusja.

Karolina Glusiec – urodzona w Lublinie w 1986 roku, obecnie mieszka w Deptford w Londynie. Artystka wizualna, pracuje w zakresie filmu animowanego, z dużym uwzględnieniem muzyki, pamięci, sposobów widzenia. Autorka teledysków niezależnych twórców muzycznych z całego Świata. Wykładowca w dziedzinie filmu animowanego oraz rysunku i sposobów widzenia, patrzenia, postrzegania. Obecnie pracuje nad propozycją doktoratu w tej ostatniej dziedzinie. Zwyciężczyni m.in festiwalu Ann Arbor, Vienna Independent Shorts Festival za film “Velocity” który oprócz nagród w licznych konkursach został pokazany na najważniejszych festiwalach filmowych w Europie oraz Stanach Zjednoczonych. Film “Velocity” otrzymał w 2012 roku Jerwood Drawing Prize – najważniejszą i najbardziej prestiżową nagrodę w dziedzinie rysunku w Wielkiej Brytanii. Jako twórca animacji/identyfikacji wizualnej i grafiki oraz wykładowca pracowała m.in dla: “The Guardian”, Azedine Alaia, Stara Rzeka, JAAA!, Royal College of Art, MÓZG Foundation, Dom Słów, California Institute of the Arts, University of Arts London, Magdalen College Oxford, Kettle’s Yard Cambridge, TURF’s Projects Gallery, London Sinfonietta, King’s Place London czy Latarnia Records. W ciągu ostatniej dekady czynnie i aktywnie wspierała lokalne inicjatywy artystyczne oraz niezależnych lokalnych twórców w dziedzinie edukacji poprzez sztukę oraz dostępności sztuki dla każdego chętnego bez względu na jego stopień wykluczenia lub brak dostępnych środków poprzez przeprowadzane głównie własnymi środkami – wolontaryjne organizowanie i prowadzenie warsztatów w dziedzinie rysunku i filmu animowanego na terenie Londynu, Polski a także Kanady i Stanów Zjednoczonych. Współzałozyciel Deptford Contemporary (wraz z Jamie’m Temple). www.karolinaglusiec.net

JEJ NIEZWYKŁY TRYPTYK INSTRUMENT / DUREŃ / KRAJOBRAZ OTWIERAŁ O!PLA’21

***

ŚWIĄTYNIA UKWIAŁU (2020, 04:52), Justyna Pazdan, PWSFTviT w Łodzi

Żyjące w specyficznym środowisku organizmy głębinowe wykształciły nietypowe formy i właściwości. Obserwując je można odnieść wrażenie, że oglądamy nieziemski, baśniowy świat marzeń sennych. Świątynia Ukwiału to autorska interpretacja podmorskiego świata, w której twórca zaprasza do uczestnictwa w relaksującej sesji.

Justyna Pazdan – absolwentka Liceum Plastycznego w Katowicach i  Filmu Animowanego w PWSFTviT w Łodzi. Miłośnik plasteliny, kawy i eksperymentalnych technik animacji. Obserwator natury, z której czerpie świadome i nieświadome inspiracje.

LAUREATKA WYRÓŻNIENIA O!PLA 2018 ZA ZAJĘCIE IV MIEJSCA W KATEGORII FORMANIMY ZA FILM JUSTI FITNESS

***

TRZY MAŁE HISTORIE – Kwaśny Deszcz (2021, 04:47), Zuzanna Michalska, Unimwersytet Artystyczny w Poznaniu

Saksofon, Kontrabas, Perkusja. Trzy małe historie opowiedziane za pomocą medium ruchu. Malarska wizualizacja muzyki Kwaśnego Deszczu.

Zuzanna Michalska – studentka animacji na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Interesuje się animacją abstrakcyjną i eksperymentalną.

***

Autorka: Martyna Koleniec