filmy zrealizowane za granicą przez twórców o polskich korzeniach
BARAA (Wielka Brytania 2018, 04:30), Natasza Cetner, Royal College of Art
COFFIN (Francja 2020, 05:23), Yuanqing Cai, Nathan Crabot, Houzhi Huang, Mikolaj Janiw, Mandimby Lebon, Théo Tran Ngoc, GOBELINS, l’école de l’image
DOGS (Francja 2019, 07:14), Benjamin Berrebi, Jakub Bednarz, Diego Cristófano, Théo Lenoble, Mohammad Babakoohi, Karlo Pavicic-Ravlic, Marthinus Van Rooyen, GOBELINS, l’école de l’image
EXPERIMENT (Francja 2020, 05:36), Zoé Berton-Bojko, Susana Covo Perez, Guillaume Heussler, Yann Kacprzak, Margot Wiriath, École des Nouvelles Images
HOMEBIRD (Wielka Brytania 2021, 10:00), Ewa Smyk, National Film and Television School
IN THE BEGINNING WAS WATER (Irlandia/Polska 2021, 19:03), Paweł Kleszczewski & Kasia Zimnoch | Konik Film Studio
MUSIC BOX (Słowacja 2019, 05:30), Joanna Kożuch, PUBRES
THE RETURN OF THE WAVES (Francja 2020, 05:46), Manon Cansell, Alejandra Guevara Cervera, Edward Kurchevsky, Francisco Moutinho De Magalhães, Hortense Mariano, GOBELINS, l’école de l’images
***
BARAA (Wielka Brytania 2018, 04:30), Natasza Cetner, Royal College of Art
Kiedy umiera długo wyczekiwany sen, rzeczywistość zaczyna krążyć wokół nas i zamykać nas w klaustrofobicznej przestrzeni naszych lęków i zniekształcającego niepokoju.
Natasza Cetner jest nagradzaną Polską reżyserka animacji oraz absolwentką Royal College of Art w Londynie. Jej główne motywy w filmach skupiają się na absurdzie świata wokół nas i surrealistycznym aspekcie naszej codzienności, podczas gdy inne prace próbują zgłębić nieświadome pożądania i lęki bezsenności. Natasza uwielbia inspirować się historiami z codziennego życia i przerabiać je w krótkie metraże i pracuje coraz częściej nad filmami dokumentalnymi oraz wizualizacjami teatralnymi.
***
COFFIN (Francja 2020, 05:23), Yuanqing Cai, Nathan Crabot, Houzhi Huang, Mikolaj Janiw, Mandimby Lebon, Théo Tran Ngoc, GOBELINS, l’école de l’image
Zatłoczone miasto w południowych Chinach. Mężczyzna wraca do domu i chce iść spać, ale banda hałaśliwych współlokatorów skutecznie mu to uniemożliwia.
Mikołaj Janiw – absolwent Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych na wydziale Sztuki Nowych Mediów (jego FREEDOM brał udział w O!PLA 2017) oraz GOBELINS, l’école de l’image. Urodził się 19 lipca 1996 roku w Warszawie. Większość swojego życia spędził zagranicą. Mieszkał we Francji, Indonezji i Korei Południowej.
***
DOGS (Francja 2019, 07:14), Benjamin Berrebi, Jakub Bednarz, Diego Cristófano, Théo Lenoble, Mohammad Babakoohi, Karlo Pavicic-Ravlic, Marthinus Van Rooyen, GOBELINS, l’école de l’image
Młody polski partyzant ucieka przed Powstaniem Warszawskim. Ukrywając się na wiejskim podwórku, zostaje zapędzony na drzewo przez dużego wilczura. Gdy jego karabin jest poza zasięgiem, wydaje się, że nie ma sposobu na ucieczkę od jego kłopotliwej sytuacji.
Jakub Bednarz – w 2016 roku ukończył studia licencjackie na kierunku reżyseria filmowa w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz animację w GOBELINS, l’école de l’image. Specjalizuje się w animacji postaci 2D i 3D, ilustracji i malarstwie.
***
EXPERIMENT (Francja 2020, 05:36), Zoé Berton-Bojko, Susana Covo Perez, Guillaume Heussler, Yann Kacprzak, Margot Wiriath, École des Nouvelles Images
Kiedy nauka wymyka się spod kontroli, konsekwencje są katastrofalne.
Yann Kacprzak – będąc wielkim fanem kina, literatury, fabularnych gier wideo, uwielbia wymyślać historie i opowiadać je w najlepszy możliwy sposób. Dlatego dołączył do École des Nouvelles Images, aby dowiedzieć się, jak tworzyć bogate wszechświaty, które podkreślają narzędzie 3D.
***
HOMEBIRD (Wielka Brytania 2021, 10:00), Ewa Smyk, National Film and Television School
Walcząc o przetrwanie w wielkim mieście, młoda artystka ucieka w wyidealizowane wspomnienia o wsi, którą opuściła. Każda klatka jej filmu “Homebird” jest ręcznie malowania, a przy produkcji zużyto tysiące markerów, tubek farb i arkuszy celuloidu.
Ewa Smyk jest reżyserką filmów animowanych, która lubi opowiadać słodko-gorzkie historie o identyfikacji kulturowej i pamięci, za pomocą teksturalnych technik analogowych.
***
IN THE BEGINNING WAS WATER (Irlandia/Polska 2021, 19:03), Paweł Kleszczewski & Kasia Zimnoch | Konik Film Studio
Młoda szamanka rusza w duchową podróż podążając za Łososiem Mądrości. Na swojej drodze dziewczyna musi pokonać cienie własnej duszy, oraz stawić czoło mistycznym przeciwnikom. „In The Beginning Was Water” jest interpretacją irlandzkich podań o początku rzeki Shannon, oraz mitu o łososiu mądrości (irl. bradán feasa). Inspiracją dla scenariusza była książka Mircei Eliadego „Szamanizm i archaiczne techniki ekstazy”.
Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski (Konik Film Studio) są duetem twórców filmowych i artystów wizualnych. Oboje są absolwentami Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Tworzą autorskie filmy animowane oparte na mitologii, folklorze i legendach. Ich filmy były prezentowane na ponad stu międzynarodowych festiwalach filmowych, zdobywając nagrody i wyróżnienia między innymi: Fano we Włoszech, Clones w Irlandii, Pilznie w Czechach. Byli Artystami na rezydencjach w Irlandii, Szwecji, Estonii oraz Niemczech. Są też dwukrotnymi laureatami O!PLA: Srebrnego Tobołka 2019 za POCZĄTEK ŚWIATA oraz Brązowego Tobołka 2021 za AJTIA DLACZEGO DIABEŁ KULEJE. Zdobyli także Specjalne Wyróżnienie O!PLA za zrealizowany na warsztatach ANIMATOR JUTRA z grupą dzieci 7-12 lat film STRASZYDŁA RODZIME. WŚRÓD LASÓW, NA POLACH, NA WODACH, NA WIETRZE.
TWÓRCY PLAKATU I SPOTU KONKURSU GŁÓWNEGO O!PLA 2023
***
MUSIC BOX (Słowacja 2019, 05:30), Joanna Kożuch, PUBRES
W cyrku zespół akrobatów próbuje stworzyć idealną piramidę ludzkich ciał. Jednak jeden z nich ma problemy z ręką i nie może utrzymać kolegi, więc piramida się zawala. Choreograf ma teraz trzy możliwości osiągnięcia swojego celu: może zastąpić kontuzjowanego akrobatę nową, bardziej zdolną osobą; może zastąpić cały zespół lub zatrzymać zespół, ale musi znaleźć odpowiednie miejsce w swojej choreografii dla wszystkich zaangażowanych. Wszystkie trzy procesy mogą mieć ten sam wynik; jednak zasadnicza różnica polega na ścieżce, która ich tam prowadzi. Animacja z muzyką Ying Wang to część europejskiej antologii filmowej Happiness Machine, w której 20 artystek mierzy się z teorią „gospodarki dobra wspólnego” austriackiego ekonomisty, politologa i socjologa Christiana Felbera.
Joanna Kożuch – reżyserka, artystka wizualna, animatorka. Studiowała na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych (VŠMU) w Bratysławie (gdzie prowadzi pracownię animacji). W wolnym czasie ucieka pociągiem na Wschód…
LAUREATKA SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2017 ZA FILM FONGOPOLIS (Kategoria POZA POLSKĄ)
***
THE RETURN OF THE WAVES (Francja 2020, 05:46), Manon Cansell, Alejandra Guevara Cervera, Edward Kurchevsky, Francisco Moutinho De Magalhães, Hortense Mariano, GOBELINS, l’école de l’images
Wracając do rodzinnego miasta w nadziei na ponowne połączenie się z przeszłością, młody człowiek odkrywa, że miejsce to całkowicie zatrzymało się w czasie. Przemierzając znajome ulice, wspomnienia dezorientują go, gdy staje twarzą w twarz z tym, co kiedyś pozostawił za sobą.
Edward Kurchevsky – Artysta o polsko-białoruskich korzeniach. Absolwent animacji w łódzkiej Szkole Filmowej (jego III-roczny RYBAK prezentowany był na O!PLA 2014) oraz francuskiej GOBELINS, l’école de l’images. Pasjonuje się tworzeniem historii i semi-realistycznych animacji 2D.
***