O!PLA DLA DZIECI
(POD PATRONATEM QLTURKA.PL)
Choć I Ogólnopolski Festiwal Polskiej Animacji O!PLA skierowany jest przede wszystkim do widzów dorosłych (konkurs najnowszej polskiej animacji dla dorosłych, gdzie widzowie będą jedynymi Jurorami, oraz pokazy towarzyszące), to jednak także dzieci znajdą w programie coś dla siebie.
W PROGRAMIE:
PROSZĘ SŁONIA (1978), Witold Giersz / SMF; 63’ + MAŁY WESTRN (1960), Witold Giersz / SMF; 5’25”: CZAS CAŁKOWITY: 68’25”
JACEK I PLACEK (1992), Leszek Marek Gałysz / J&P, SMF; 72’
TERAZ DZIECI! CZYLI PRZEGLĄD NAJNOWSZYCH POLSKICH ANIMACJI DLA DZIECI: CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 61’
MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI > CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 83’
W PACANOWIE PROGRAM POKAZÓW DLA DZIECI BĘDZIE ROZSZERZONY O DODATKOWE PROJEKCJE! SZCZEGÓŁY JUŻ WKRÓTCE NA STRONACH PARTNERÓW.
+++
PROGRAM GODZINOWY DOSTĘPNY BĘDZIE WYŁĄCZNIE NA STRONACH LOKALNYCH PARTNERÓW
***
WE WSZYSTKICH 21 MIEJSCACH ZAPREZENTOWANY ZOSTANIE NASTĘPUJĄCY PROGRAM:
***
55. LAT SMF: WIELKIE MINIATURY PANA GIERSZA
PROSZĘ SŁONIA (1978), Witold Giersz; 63’ + MAŁY WESTRN (1960), Witold Giersz; 5’25”
Obsypana nagrodami, pełnometrażowa wersja kultowego serialu z końca l. 60-tych o niezwykłej przyjaźni małego Pinia i porcelanowego słonia Dominika, który “jedząc” niechciane przez chłopca witaminy, urósł do rozmiarów prawdziwego zwierzęcia. Rodzicom Pinia głosu użyczyli: Irena Kwiatkowska i Wiesław Michnikowski, zaś Dominikowi – Ludwik Benoit.
Specjalnym dodatkiem przed filmem będzie inna klasyka polskiej animacji – MAŁY WESTERN (1960) Witolda Giersza, czyli pełna błyskotliwych gagów i zaskakujących zwrotów akcji parodia prawdziwego westernu, namalowana bezpośrednio na celuloidzie.
CZAS CAŁKOWITY: 68’25”
+++
65. LAT LESZKA GAŁYSZA
JACEK I PLACEK (1992), Leszek Marek Gałysz / J&P, SMF; 72’
Pełnometrażowa adaptacja powieści Kornela Makuszyńskiego o przygodach dwójki niesfornych i bardzo leniwych braci bliźniaków, którzy zrobią wszystko, aby tylko nie musieć pracować: od kradzieży zaczarowanej marchewki, po porwanie księżyca. A wszystko to, w rytm przebojowej muzyki Lady Pank! I Nagroda w kategorii Pełnometrażowy Film Animowany na MFF Santa Clarita Valley w Los Angeles (1994).
+++
TERAZ DZIECI! CZYLI PRZEGLĄD NAJNOWSZYCH POLSKICH ANIMACJI DLA DZIECI
Na każdym kroku słyszymy, że polska animacja dla dzieci przeżywa kryzys. Kryzys? Jaki kryzys? Faktem jest niechęć Telewizji Publicznej – głównego „sponsora” polskiej animacji przed 1989 rokiem – do finansowego wspierania i prezentowania rodzimej produkcji. Jednakże nie powstrzymuje to producentów i twórców przed dążeniami do realizacji ciekawych i wartościowych filmów skierowanych do młodych widzów. Zapraszamy na spotkanie z najnowszymi polskimi animacjami dla najmłodszych.
W PROGRAMIE:
PAMIĘTNIK FLORKI (2011), Anna Wróblewska-Dzwoniarek i Stanisław Lenartowicz / ANIMA-POL; 3’
Pilot nowego serialu animowanego będącego adaptacją ilustrowanej książki dla dzieci pt. „Florka. Z pamiętnika ryjówki” autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel.
***
ZIELONA KREDKA (2010), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 10’
Jedna z głośniejszych animacji dla dzieci zrealizowanych w ostatnim czasie w Polsce, nagrodzona na festiwalach w Krakowie i Łodzi. Główna bohaterka filmu, kilkuletnia dziewczynka o imieniu Agatka, wraz z przyjaciółmi – Chomikiem i Zieloną Kredką – odbywa wyimaginowaną podróż statkiem. Akcja filmu rozpoczyna się i kończy w świecie umownie rzeczywistym, lecz jego główna część dzieje się w świecie wykreowanym przez wyobraźnię dziecka.
***
HIP-HIP & HURRA: „Ogromne kolorowe i ma dwie nogi” (2010), Elżbieta Wąsik / SMF; 13’23”
Pierwszy odcinek „detektywistycznego” serialu o perypetiach dwójki niezłomnych detektywów: hipopotama o imieniu HIP-HIP oraz jego asystentki – łasiczki o imieniu HURRA. Tym razem muszą oni rozwiązać zagadkę, kto ukradł tęczę…
***
EDWARD, PSIE SERCE (2011), Grzegorz Koncewicz / M.Serafiński Studio; 11’13”
„Edward Psie Serce” to zabawna i pełna zwrotów akcji opowieść dla dzieci o poszukiwaniu przyjaźni. Głównym bohaterem jest chłopiec marzący o kosmicznych podróżach. Pewnej nocy, niespodziewanie, do jego pokoju wpada bezpański psiak, którego chłopiec bierze za kosmicznego przybysza.
***
KAKTUS I MAŁY: „Dlaczego mam dobre zdanie o bocianie?” (2012), Janusz Martyn / ANIMA-POL; 5’21”
Pierwszy odcinek „ekologicznego” serialu o charakterze edukacyjnym. Trójka 9-latków – narrator Mały, jego niesforny kolega Kaktus oraz Kaśka, dziewczynka z charakterem, wyjaśniają, dlaczego mają dobre zdanie o bocianie. Serial jest kontynuacją popularnej w latach 90-tych telewizyjnej serii pt. NOTATNIK PRZYRODNICZY.
***
MAMI FATALE: „Pod fatalna banderą” (2011), Łukasz Kacprowicz / SMF, Grupa Smacznego; 10’
Odcinek „kulinarnego” serialu, którego narratorem jest sam Raobert Makłowicz. Mami Fatale, starsza poczciwa pani, która wyjechała z miasta, żeby prowadzić spokojny żywot na wsi razem z dwójką zwierzaków: Psiną i Prosięciem, ale także, żeby móc oddawać się swojej wielkiej pasji – gotowaniu – tym razem musi stawić czoło… prawdziwemu wielorybowi!
***
MOTYL ALFRED (2012), Jan Steliżuk / M.Serafiński Studio; 8’
Akcja filmu rozgrywa się w świecie uszytym ze ścinków materiału, w zakamarkach którego żyją najróżniejsze, stworzone również z tego samego materiału, istoty. Bohaterem filmu jest Mały Marynarz, poszukujący bezskutecznie brakującego na jego mundurze marynarskiego guzika. Marynarz spotyka grupę postaci zaniepokojonych obecnością w ich świecie tajemniczego „smoka”…
+++
MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI
Ten wyjątkowy zestaw – przygotowany z okazji 55-lecia Studia Miniatur Filmowych z Warszawy – to fascynująca przygoda dla dzieci, ale także nostalgiczna podróż dla dorosłych.
Choć w całej historii „Miniatur” odnajdziemy niemal wszystkie techniki animacji, to jednak w animacji dla dzieci dominował rysunek (choć zdarzały się odstępstwa w rodzaju PIESKA W KRATKĘ, tudzież pojedynczych filmów Teresy Badzian). W tej technice zrealizowano w „Miniaturach” pierwszy polski serial animowany dla dzieci – JACEK ŚPIOSZEK (1962), a także większość niezapomnianych dobranocek, które stanowiły dla całych pokoleń gwarancję kolorowych i fascynujących snów.
MINIATUROWE PERŁY POLSKIEJ ANIMACJI DLA DZIECI to pojedyncze odcinki dobranocek, wybrane spośród największych serialowych hitów Studia Miniatur Filmowych z Warszawy. Wyjątek stanowią jedynie PRZYGODY PANNY KRESECZKI; zrealizowane na podstawie scenariuszy Wandy Chotomskiej i wyreżyserowane przez 3 wybitnych artystów PRZYGODY PANNY KRESECZKI, to zapoznane i niesłusznie przerwane po trzech odcinkach arcydzieło prostoty i dowcipu.
W PROGRAMIE:
BAŚNIE I WAŚNIE
„BITWA MORSKA” (1964), Piotr Paweł Lutczyn; 8’44”
Niezwykle dynamiczny i barwny serial dla dzieci utrzymany w konwencji opowieści rycerskich. Wszyscy bohaterowie reprezentują postaci z talii kart. Ze względu na symbol głównego bohatera, seria zwana była często Rycerzykiem Czerwonego Serduszka.
***
PIESEK W KRATKĘ
„SAM JAK PIES” (1968), Zofia Ołdak; 8’
Sześcioodcinkowy serial kukiełkowo-animowany. Historia małego, pluszowego pieska (wg projektu Adama Kiliana), który wyrusza na podbój dziecinnego pokoju. Współautorka scenariusza i autorka piosenek była Wanda Chotomska.
***
DZIWNE PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA
„ZŁOTY SZLAK” (1969), Bogdan Nowicki; 9’
Jeden z najpopularniejszych polskich seriali dla młodych widzów, oparty na motywach historyjek obrazkowych Kornela Makuszyńskiego (tekst) i Mariana Walentynowicza (kolorowe rysunki). Tytułowy bohater-Koziołek Matołek, poszukuje legendarnego Pacanowa, gdzie podobno kozy kują. W swej wędrówce trafia w różne zakątki kuli ziemskiej, przeżywając wiele dramatycznych i śmiesznych przygód.
***
KOCHAJMY STRASZYDŁA
„SZALEJĄCY REPORTER” (1970), Krzysztof Dębowski; 9’
Porywająca opowieść o przygodach szalonego reportera – Egona Rysia, który poznaje przedsiębiorcze duchy, strachy i inne zjawy występujące w ludowych baśniach, podaniach i legendach. Mniej lub bardziej przerażające straszydła, czasem okazują się bardzo pomysłowe i sympatyczne. “Kochajmy straszydła”, to jeden z niewielu seriali, w którym udało się połączyć świetną zabawę dla dzieci z wyborną rozrywką dla dorosłych.
***
PRZYGODY PANNY KRESECZKI
„OBRAZY” (1973), Leszek Galewicz; 8’58”
Tylko 3 odcinki, a ile uroku i frajdy! Zrealizowane na podstawie scenariuszy Wandy Chotomskiej i wyreżyserowane przez 3 wybitnych artystów PRZYGODY PANNY KRESECZKI, to zapoznane i niesłusznie przerwane po trzech odcinkach arcydzieło prostoty i dowcipu.
***
POMYSŁOWY DOBROMIR
„DRUKOWANE KWIATY” (1974), Roman Huszczo; 10’
Jeden z najpopularniejszych polskich seriali rysunkowych dla młodych widzów, w którym w prosty sposób wyjaśniane są zasady działania urządzeń stosowanych w gospodarstwie domowym, udowadniając przy tym zasadność hasła: “zrób to sam”. Bohaterem serii jest Dobromir – mały chłopiec, który mieszka z dziadkiem i małym szpakiem. W każdym odcinku wpada on na “genialny pomysł”, i postanawia go zrealizować. Autorem scenariuszy poszczególnych epizodów był Adam Słodowy, “główny majsterkowicz PRL”, autor i prowadzący popularnego w l. 60-tych i 70-tych XX w. programu telewizyjnego dla młodzieży pt. “Zrób to sam”.
***
TAJEMNICA SZYFRU MARABUTA
„PORWANIE” (1976), Maciej Wojtyszko; 10’06”
Czasem zabawne, a czasem naprawdę niebezpieczne przygody dwóch detektywów – Kajetana Chrumpsa i Kota Makawitego, którzy są prześladowani przez groźnego przestępcę – kameleona Super. Ich sensacyjnym perypetiom towarzyszą wyjątkowo oryginalni przyjaciele: znana skądinąd Bromba, reżyser Gluś, poeta Fikander, i jego muza, Malwinka, a także bibliotekarz Puciek, stary wróbel, Psztymucel Nulek oraz wiele innych osób, mniej lub bardziej podejrzanych…
***
WĘDRÓWKI PYZY
„ZA PROGIEM…” (1977), Piotr Paweł Lutczyn; 9’48”
Niezapomniana adaptacja PYZA NA POLSKICH DRÓŻKACH Hanny Januszewskiej. Perypetie dziewczynki zrodzonej z… kluski na parze.
***
2 KOTY + 1 PIES
„ZŁOTA RYBKA” (1988), Leszek Marek Gałysz; 8’45”
Uznawany za najbardziej zwariowany, ale i najbardziej przebojowy, serial w historii polskiej animacji. Dziwaczne perypetie dwóch kotów i pewnego psa.
CZAS CAŁKOWITY ZESTAWU: 83’