FORMANIMY

KATEGORIA FORMANIMY
im. Warsztatu Formy Filmowej

ATOM (Polska 2021, 02:49), Wiktor Klimaszewski, PJATK WARSZAWA

DMSO + PU (Polska 2022, 02:34), Marek Hajduk (astygmatyzm) | Adam Jański (DULC)

GRA W STRZAŁKI (Polska/USA 2021, 03:19), Marcin Giżycki

KONFLIKT (Polska 2021, 03:25), Marcin Senderowicz, PWSFTviT w Łodzi

NO WAY FORWARD, NO WAY BACK (Polska 2022, 03:19), Maciek Stępniewski

OBSERWATORIUM (Polska 2022 , 06:10), Wiesława Ruta | Sofie Birch

POPEYE’S SPINACH (Polska/USA 2022, 05:02), Michał Przyszlak | Dream Scoring (Hakim Murphy & Hear)

POCKET CINEMA № 10 (Polska 2022, 14:56), kinoMANUAL (Aga Jarząb, Maciek Bączyk) | Pin Park

***

ATOM (Polska 2021, 02:49), Wiktor Klimaszewski, PJATK WARSZAWA

Atom – podstawowy składnik materii, w języku greckim oznacza coś, czego nie da się przeciąć ani podzielić. Wizualno-muzyczna historia ukazana w dynamicznych obrazach animacji poklatkowej, prowokuje widza do rozważań na tematy transhumanizmu, roli człowieka w systemie oraz jego nienasycenie. Całości dopełniają atonalne melodie analogowego syntezatora, którego brzmienie zostało wzbogacone o cyfrowe efekty. Inspiracją w trakcie powstawania tego filmu były słowa Vernora Vinge’a: „Wkrótce stworzymy inteligencje większe niż nasze własne. Gdy to się stanie, ludzka historia osiągnie pewną osobliwość, intelektualny punkt przejściowy tak nieprzenikniony, jak zakrzywiona czasoprzestrzeń w środku czarnej dziury, i świat przestanie być dla nas zrozumiały”. (Vinge 1993).

Wiktor Klimaszewski – tancerz, twórca wizualny, producent muzyczny, i student PJATK w Warszawie. Składowymi elementami jego artystycznych działań są: multidyscyplinarność, improwizacja, sztuka otwartej formy, skupienie na procesie, podświadomość oraz inspiracja awangardą XX w. W tańcu uwielbia się bawić ruchowymi tematami, w produkcji muzyki techno skupia się na dynamice warstwy perkusyjnej i nieoczywistych, hipnotycznych melodiach, a w rysunku i wideo nawiązaniami do historii sztuki, relacji widz-dzieło poprzez abstrakcję, rytmy i grę luźnych skojarzeń. Autor projektów okładek do albumów, muzyki do spektakli tanecznych i shortów, liveactów muzycznych, instalacji VJ oraz kurator multidyscyplinarnych działań „Rytmów przestrzeni”. Wiktor to również człowiek-entuzjazm, który uwielbia ludzi i bezpośredni kontakt.

***

DMSO + PU (Polska 2022, 02:34), Marek Hajduk (astygmatyzm) | Adam Jański (DULC)

„DMSO + PU”; nawiguje nas po poliuretanie (PU), czasami zmieszanym z niewielką ilością rozpuszczalnika – dimetylosulfotlenku (DMSO). Film powstał z tysięcy mikrofotografii, uzyskanych metodą poklatkową, wykonanych przy użyciu mikroskopu biologicznego, z zastosowanymi powiększeniami od 40 do 400 razy w technice światła spolaryzowanego.

Marek Hajduk – fotograf / autor zdjęć filmowych, wizualny eksplorator mikrokosmosu, od 2015 członek AKRF FOSA. Od 2017 roku pracuje nad autorskim projektem „astygmatyzm”, na który składają się eksperymentalne prace fotograficzne wykonane za pomocą mikroskopu i krótkie klipy połączone z utworami muzycznymi, a także wizualizacje na żywo powstające podczas koncertów. Współpracował z takimi muzykami jak Tomasz Mreńca, Sebastian Wypych, Stanisław Jan Klemens Słowiński, Deaf Center, Birds of Passage, Julia Kent, ABYSS, Szymon Zawodny, Chwilantropia, Haju / Złote Twarze, Maja Laura. Swoje prace prezentował na „Otwartej Przestrzeń Kultury”, „SLOT Art Festival”, „Witryna Jednej Fotografii”, „Galeria FOTO-GEN”, „Wyspa Tamka”, „Kinomural”, „Festiwal Ambientalny”. „Radio Czwórka”, „BarStudio”, „Małopolski Ogród Sztuki”, „Czasoprzestrzeń”, „Synagoga pod Białym Bocianem”. www.marekhajduk.com

***

GRA W STRZAŁKI (Polska/USA 2021, 03:19), Marcin Giżycki

Skręć w prawo, jedź prosto, skręć w lewo. Kolaż zdjęć znaków drogowych, uwiecznionych polaroidem w Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 90. Gra w chińczyka zdjęciami i przykład bezpretensjonalnej archeologii wizualnej. Dokąd prowadziły strzałki? Czy te miejsca mogą jeszcze istnieć?

Marcin Giżycki (1951 – 2022) – historyk sztuki i filmu, krytyk, wykładowca, realizator filmów dokumentalnych, animowanych i eksperymentalnych, fotograf. Laureat nagrody za wybitny wkład w studia nad filmem animowanym (przyznawanej na Festiwalu Animafest w Zagrzebiu w 2016 r.). Profesor w Polsko-Japońskiej Akedemii Technik Komputerowych. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych „Animator” w Poznaniu. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku pracował w redakcjach „Literatury” i „Projektu”. Był redaktorem naczelnym kwartalnika „Animafilm”, organu Międzynarodowego Stowarzyszenia Twórców Filmów Animowanych ASIFA. Autor książek i wielu filmów dokumentalnych, animowanych, eksperymentalnych i krótkich form fabularnych.

LAUREAT BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2017 ZA FILM MONUMENT (Kategoria FORMANIMY)

***

KONFLIKT (Polska 2021, 03:25), Marcin Senderowicz, PWSFTviT w Łodzi

Kiedy zderzają się ze sobą dwie zupełnie różne siły – czy jedna musi ulec drugiej? Czy każdy konflikt musi kończyć się przegraną/zwycięstwem jednej ze stron?

Marcin Senderowicz – rocznik 95. Student PWSFTviT na kierunku Animacja i Efekty Specjalne. Przystosować się do animacji short’ów, dziwnych ilustracji, motion designem, VJingiem i postprodukcją. Zdobywca 2. nagrody na Austin Polish Film Festival,
za pierwszoroczny film „Piñata”. „Konflikt” miał premierę na festiwalu Punto y Raya. W prostym czasie lubie szkicowniki przypominające Necronomicony, zobacz playlisty na każdy podobny, rozpieszczaj swojego psa i prokrastynować z przyjaciółmi.

***

NO WAY FORWARD, NO WAY BACK (Polska 2022, 03:19), Maciek Stępniewski

„krajobrazy tracenie przyjaciół kolaż zyskiwanie tinnitus syntezatory katastrofa klimatyczna generator koniec”

Maciek Stępniewski jest artystą audiowizualnym z Warszawy, pracującym w dziedzinach animacji, projektowania i muzyki, szczególnie ich cyfrowych, abstrakcyjnych i generatywnych aspektach. Uzyskał dwa dyplomy na kierunku sztuki nowych mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Jego filmy prezentowano między innymi na festiwalach Punto Y Raya, Athens Digital Art Festival, AniFilm, Animateka, The Northern Wave, Kamera Akcja, Insomnia, Animocje, Patchlab, O!PLA, Animafest, Sopot Film Festival czy Shahr International Film Festival, a płyty wydawane były przez lokalne netlabele Trzy Szóstki i Nagrania Somnambuliczne. W 2021 zaprezentował wystawę „The Ocean That Has Been Calling Me” w galerii P21.

***

OBSERWATORIUM (Polska 2022 , 06:10), Wiesława Ruta | Sofie Birch

Abstrakcyjny eksperymentalny film do muzyki duńskiej wykonawczyni Sofie Birch. Film powstał przy wykorzystaniu animacji poklatkowej, filmu, animacji komputerowej i postprodukcji. Jest to gra między abstrakcją, a figuratywnością mająca na celu stworzenie jak najlepszego akompaniamentu do muzyki za pomocą filmowych środków wyrazu.

Wiesława Ruta – artystka wizualna mieszkająca w Szczecinie. Mocno związana z polską niezależną sceną muzyczną, stąd jej naturalną drogą twórczą jest tworzenie teledysków dla zespołów z Polski takich jak: Dynasonic, Lotto, oraz zagranicznych jak Squid, Sofie Birch. Zainteresowana eksperymentowaniem z różnymi technikami filmowymi i poszukiwaniem wspólnych obszarów języka filmowego i muzycznego. Zainteresowana samym procesem twórczym, podczas tworzenia stara się otworzyć drogę przypadkowi i błędowi, aby uzyskać rezultaty zupełnie przez nią nieprzewidywalne. Jej badania w zakresie języka filmowego są szczególnie inspirowane awangardą początku XX wieku, zwłaszcza poszukiwaniem filmu absolutnego w Republice Weimarskiej. Obecna na wielu festiwalach m.in. ShortWaves, Etiuda&Anima, Stuttgart International Festival of Animated Film (ITFS), Punto y Raya Festival, Linoleum Festival, Animateka, PIAFF Paris Animated Film Festival. W 2021 roku jej film „Broadcaster” zrealizowany do muzyki zespołu Squid zdobył Nagrodę Główną w kategorii Teledysk na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Paryżu.

LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2020 ZA SIÓDME TŁOCZENIA (FORMANIMY)

***

POPEYE’S SPINACH (Polska/USA 2022, 05:02), Michał Przyszlak | Dream Scoring (Hakim Murphy & Hear)

Wideoklip do utworu duetu Dreams Scoring, będący połączeniem minimalistycznej formy, generowanych, audioreaktywnych animacji oraz prostych narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji.

Michał Przyszlak – pochodzący z Turawy pod Opolem, obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwent opolskiego plastyczniaka i Wydziału Sztuki UO. Na co dzień zajmuje się projektowaniem graficznym, motion designem – w tym VJingiem i mappingiem. Eksperymentując z formą i środkami wyrazu, stale poszukuje nowych inspiracji, mierząc się z nowymi wyzwaniami. Uwielbia mieszać różne techniki i formy ekspresji, starając się odkryć synergię pomiędzy dźwiękiem a obrazem. Realizował oprawy wizualne koncertów takich artystów jak m.in. Quebonafide, Kabe, Lao Che, Anna Jurksztowicz, Gibbs, DJ BRK czy Skytruck. Autor i współtwórca wielu projektów multimedialnych prezentowanych w kraju i za granicą m.in. w Niemczech, Holandii, Włoszech, Luksemburgu czy Meksyku. W wolnych chwilach mentalny jeż, nieuchwytny hamakowiec, czasem po prostu zwykły maruda.

LAUREAT SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2019 ZA FILM POMROKA (FORMANIMY)

***

POCKET CINEMA № 10 (Polska 2022, 14:56), kinoMANUAL (Aga Jarząb, Maciek Bączyk) | Pin Park

𝗣𝗼𝗰𝗸𝗲𝘁 𝗖𝗶𝗻𝗲𝗺𝗮 𝗡𝗼. 𝟭𝟬 to pierwsza z dwóch kompozycji audiowizualnych, inspirowanych twórczością malarza i fotografa Jana Tarasina. Wszystkie elementy ruchomego obrazu zostały wyświetlone na ścianę naszej pracowni z siedmiu zmodyfikowanych rzutników slajdów i jednego projektora video. Całość została zagrana live i zarejestrowana prosto ze ściany. Część wizualna nie zawiera żadnych dogrywek. Warstwa audio w dużym stopniu opiera się na samplach nagranych z Pin Park i powstała z myślą o tej realizacji. Film trafił do kolekcji sztuki Galerii im. Jana Tarasina w Kaliszu, co jest dla nas dużym zaszczytem. To właśnie w Tarasinie, z okazji 45 urodzin Galerii, zagraliśmy ten materiał na żywo po raz pierwszy.

kinoManual to mała, niezależna manufaktura audio-wizualna, skupiona na eksperymentowaniu z ruchomym obrazem i dźwiękiem. Eksploruje głównie analogowe techniki filmu stop-motion, takie jak: animacja rysunkowa, wycinanka, non camera, wykorzystując fizyczny kontakt z używanym tworzywem. kinoMANUAL to dwójka artystów: Aga Jarząb i Maciek Bączyk. Ich wspólne filmy i obiekty chcą korespondować z bogatą tradycją ruchomych obrazów, sztuki kinetycznej i kina eksperymentalnego. kinoMANUAL współpracuje z międzynarodowymi artystami i instytucjami, realizuje wystawy w Polsce i za granicą. Filmy kinoMANUAL prezentowane są na festiwalach na całym świecie. Strona: http://www.kinomanual.pl

LAUREACI BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2019 ZA FILM 25/25 (FORMANIMY)

Aga Jarząb, graficzka i animatorka, urodziła się w 1977 r. w Polsce, gdzie mieszka do dzisiaj. Współtworzy duet artystyczny kinoMANUAL, w ramach którego realizuje filmy animowane i spektakle audiowizualne.

LAUREATKA BRĄZOWEGO TOBOŁKA O!PLA 2019 ZA FILM WIELKI MUR POLSKI (OFF&GO!)

Maciek Bączyk (1977) – zajmuje się dźwiękiem i obrazem w praktyce i w teorii. Nagrywa płyty i koncertuje od 1999 roku z zespołami: AGD, Robotobibok, Małe Instrumenty, a obecnie Pin Park i Kristen. Równolegle do aktywności muzycznej rozwija projekty w obszarze wielu mediów i na ich przecięciu: malarstwo, film eksperymentalny, instalacja, sound art. W 2006 roku wystawą Niewidzialna mapa Wrocławia debiutował w galerii Awangarda BWA Wrocław. Od lat związany z Galerią Entropia we Wrocławiu, gdzie zainicjował cykl „Audio Entropia” i uczestniczył w wielu projektach i wystawach. Preferuje tradycyjne, analogowe techniki pracy. Dokumentacja upływającego czasu oraz krytyczny stosunek do technologi zapisywania wspomnień, to kluczowe wątki pracy doktorskiej, którą zrealizował w Katedrze Sztuki Mediów Wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wspólnie z Agą Jarząb tworzy manufakturę audiowizualną kinoMANUAL. Ich instalacje, performensy i abstrakcyjne filmy są prezentowane na międzynarodowych festiwalach poświęconych filmowej awangardzie. W roku 2018 kinoMANUAL otrzymali drugą nagrodę na festiwalu Punto y Raya za film 25/25, zaś w 2019 uznany za Najlepszy Film Polski na Festiwalu ANIMOCJE.

LAUREAT SPECJALNEGO WYRÓŻNIENIA O!PLA 2017 ZA WIDEOKLIP POINTING TO A MARVEL (dla zespołu Lotto)

***

AUTORZY: Kasia Zimnoch & Paweł Kleszczewski (Konik Film Studio)