KATEGORIA STUDENCKA

Kategoria im. Kazimierza Urbańskiego

<filmy zrealizowane przez studentów szkół artystycznych>

***

11 FILMÓW = 93′

AN EYE FOR AN EYE (2017, 17’17”), Julia Płoch (ASP KRAKÓW)
CHRYSTUS NARODU (2018, 09’09”), Ewa Drzewicka (ASP KRAKÓW)
INNY (2018, 4’47”), Marta Magnuska (PWSFTviT ŁÓDŹ)
KOMFORT (2018, 9’35”), Weronika Banasińska (ASP KRAKÓW)
KWADRATURA KOŁA (2018, 4’50”), Karolina Specht (PWSFTviT ŁÓDŹ)
MÓJ DZIWNY STARSZY BRAT (2018, 12’36”), Julia Orlik (PWSFTviT ŁÓDŹ)
NA ZDROWIE! (2018, 4’45”), Paulina Ziółkowska (PWSFTviT ŁÓDŹ)
NOCNY PORTIER (2018, 7’), Alicja Kot (ASP KRAKÓW)
REM (2017, 3’), Artur Hanaj (PWSFTviT ŁÓDŹ)
RUTYNA (2017, 5’18”), Valeria Molchanova (WSUO OPOLE)
WYPRAWA DO MAGICZNEGO WODOSPADU (2018, 13’), Bogna Kowalczyk (PWSFTviT ŁÓDŹ)

***

AN EYE FOR AN EYE (2017, 17’17”), Julia Płoch (ASP KRAKÓW)

Film „An Eye for an Eye” opiera się na schemacie mitu bohatera, porusza temat legend i przypowieści religijnych. Akcja filmu rozgrywa się nad wielkim jeziorem, którego jeden brzeg zamieszkują żaby. Opowiadają one historie o prastarym bóstwie – Ogromnym Sumie, mieszkającym po drugiej stronie akwenu. Ich strachliwa natura zmusza je do nieoddalania się od swojego terytorium. W filmie śledzimy losy dwóch postaci: Czerwonej Żaby – mitycznego herosa, który opuścił dom szukając prawdy w wierzeniach pobratymców, i Małej Żaby – dziecka, które chce iść w ślady swojego bohatera.

Julia Płoch – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, jest animatorką i ilustratorką. Tworzy filmy animowane oraz krótkie formy komiksowe, w antologiach oraz online. AN EYE FOR AN EYE jest jej filmem dyplomowym.

***

CHRYSTUS NARODU (2018, 09’09”), Ewa Drzewicka (ASP KRAKÓW)

Życie w Krakowie toczy się powoli. Gołębie latają, a pani z obwarzankami czeka na głodnych turystów. Nad bezpieczeństwem miasta czuwa On, jednak zagrożenie wisi w powietrzu.

Ewa Drzewicka – Absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, zajmuje się animacją i grafiką projektową. W 2015 roku w ramach programu wymiany Erasmus zdobywała doświadczenia na Wydziale Animacji Estońskiej Akademii Sztuki. Interesuje się różnymi dziedzinami sztuki: od obrazów, rysunków, poprzez projekty plakatów, fotografię, po animację. CHRYSTUS NARODU jest jej filmem dyplomowym.

***

INNY (2018, 4’47”), Marta Magnuska (PWSFTviT ŁÓDŹ)

W oczekiwaniu na tajemniczego gościa, zgromadzeni snują przypuszczenia, jak wygląda i kim jest obcy. Nieznajomy materializuje się w ich wyobraźni, a jego obecność staje się niemal namacalna. Początkowy entuzjazm tłumu ustępuje miejsca uczuciu niepokoju.

Marta Magnuska mieszka i studiuje w Łodzi. Animatorka, reżyserka, ilustratorka. Absolwentka Wydziału Grafiki i Malarstwa łódzkiej ASP na specjalności projektowanie grafiki wydawniczej i ilustracji. Stypendystka  programów wymian studenckich z Universidade de Belas-Artes w Lizbonie oraz Animationinstitut Filmakademie Baden-Wurttemberg w Ludwigsburgu. INNY jest jej filmem dyplomowym.

LAUREATKA WYRÓŻNIENIA ZA ZAJĘCIE IV MIEJSCA NA O!PLA 2017 ZA „CIAŁO OBCE” (Kategoria Studencka).

***

KOMFORT (2018, 9’35”), Weronika Banasińska (ASP KRAKÓW)

Dziewczyna trafia do tajemniczego miejsca, które okazuje się być jej wnętrzem. Podczas podróży w głąb siebie doznaje głębokiej eksploracji sensorycznej, a ekscytacja tym stanem zamienia się w zaniepokojenie i stres związany z nadmiarem bodźców. Bohaterka ucieka więc w stan dziecięcy – bezpieczeństwo jak i w przerażającą bezradność.

Weronika Banasińska jest ilustratorką oraz animatorką zamieszkałą w Krakowie. Tam również ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Pracowni Filmu Animowanego, jej dyplomowy film KOMFORT był pokazany z Zagrzebiu (Animafest) – jednym z ważniejszych festiwali filmów animowanych na świecie. Głównie pracuje jako animator oraz projektant postaci dla reżysera Tomka Duckiego przy teledyskach takich jak ZHU – Paradise Awaits czy LCAW ft. Sophie Ellis Bextor – Hummingbird, oraz przy innych produkcjach jak filmy krótkometrażowe, spoty reklamowe. Tworzy również krótkie animacje z papieru, storyboardy, publikuje komiksy on-line dla korporacji Ha!art czy dla VICE, które również publikuje w formie zinów. Jej prace można również znaleźć w anotologiach takich jak Mydło zin, Klub zin (Polska) czy FORGE. Art Magazine (Nowy Jork). KOMFORT jest jej filmem dyplomowym.

***

KWADRATURA KOŁA (2018, 4’50”), Karolina Specht (PWSFTviT ŁÓDŹ)

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Kwadrat żyje wśród chaosu i zmian. Przy drugim zauważamy, że układy w których funkcjonuje, ciągle powtarzają się, wprowadzają rutynę, hipnotyzują nie pozwalając zrobić żadnego ruchu. Pewnego razu do schematu wkrada się nowy element, który na chwilę pozwoli Kwadratowi nieco inaczej spojrzeć na rzeczywistość. „Kwadratura koła” to, opowiadana za pomocą graficznych metafor, na wpół abstrakcyjna opowieść o pewnym niemożliwym uczuciu.

Karolina Specht – urodzona w 1991 roku w Bydgoszczy. Absolwentka Państwowego Liceum Plastycznego w Bydgoszczy oraz Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na kierunku film animowany i efekty specjalne. Jej dwa filmy („Nieprawdopodobnie elastyczny człowiek”, „Nie trać głowy”) były pokazywane w ramach konkursu filmów studenckich na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych Annecy w Francji. W 2013 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia. Stypendystka Ministra na rok 2015/2016. Reżyserka, animatorka, ilustratorka, obecnie mieszka w Warszawie. KWADRATURA KOŁA jest jej filmem dyplomowym.

LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2016 ZA „NIE TRAĆ GŁOWY” (Kategoria Formanimy).

***

MÓJ DZIWNY STARSZY BRAT (2018, 12’36”), Julia Orlik (PWSFTviT ŁÓDŹ)

Głowna bohaterka to pracoholiczka, która podporządkowuje całe swoje życie pracy. Wierzy, że to jedyna słuszna droga i mimo, iż nie daje jej to szczęścia zaparcie podtrzymuje swoje stanowisko. Zupełnie przeciwny stosunek do życia ma jej starszy brat który widząc w jaki sposób żyje jego siostra usiłuje przekonać ją do zmiany. Często zachowuje się ekscentrycznie zawstydzając siostrę przed współpracownikami i powoli uprzykrzając jej w ten sposób życie. W pewnym momencie siostra ma dosyć natarczywości swojego brata…

Julia Orlik – urodziła się 10.02.1996 roku. Studentka PWSFTviT w Łodzi,  specjalizacja film animowany i efekty specjalne. Autorka filmów ,,Bankiet’’ (2016), „Spodnie i żelazko” (2018), ,,Mój dziwny starszy brat’’ (2018).

LAUREATKA SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2017 ZA „BANKIET” (Kategoria Studencka) oraz WYRÓŻNIENIA SPECJALNEGO O!PLA 2018 ZA „SPODNIE I ŻELAZKO” (Kategoria Wczesnoszkolna Konkursu TDMG!).

***

NA ZDROWIE! (2018, 4’45”), Paulina Ziółkowska (PWSFTviT ŁÓDŹ)

Słoneczny dzień. Ludzie czekają na przystanku autobusowym. Nagle ktoś kicha. I jeszcze ktoś. I jeszcze. Wybucha epidemia. W chaosie kichnięć okazuje się jednak, że najgorzej jest pochorować się na samego siebie.

Paulina Ziółkowska jest absolwentką łódzkiej PWSFTviT na kierunku animacja i efekty specjalne, studiowała również historię sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim oraz grafikę na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Zadebiutowała filmem „O Matko!” (2017) zrealizowanym w FUMI Studio. Na swoim koncie ma również etiudę „Blok” (2012), a obecnie pracuje nad animacją „Mechanizmy rodziny” w Fumi Studio. Jej III-roczny, zrealizowany w Studiu FUMI film O MATKO!, był jedną z najczęściej nagradzanych animacji sezonu 2017/2018.

LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA O!PLA 2018 ZA „O MATKO!” (Kategoria Studyjna).

***

NOCNY PORTIER (2018, 7’), Alicja Kot (ASP KRAKÓW)

Nocny portier nieco niepewnie podchodzi do swojej pracy. Jakie niebezpieczeństwa czyhają na niego w ciemnościach i chaszczach otaczających stróżówkę;
gotowe zaatakować podczas nocnego obchodu? Kiedy bohater zasypia, okazuje się, o jakiej tak naprawdę marzy relacji ze swoimi tajemniczymi podopiecznymi.

Alicja Kot urodziła się w 1992r. w Krakowie. Studiowała na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. W 2014r. dyplom licencjacki w Pracowni Rozwoju Nowego Produktu pod kierunkiem mgr Pawła Mikosza i dr hab. Marka Liskiewicza. Studiowała na Wydziale Grafiki wyżej wymienionej uczelni. W 2018r. ukończyła dyplom magisterski w Pracowni filmu Animowanego pod kierunkiem dr hab. Roberta Sowy. Interesuje się i zajmuje na co dzień filmem animowanym, malarstwem, grafiką projektową i artystyczną.

***

REM (2017, 3’), Artur Hanaj (PWSFTviT ŁÓDŹ)

REM: faza snu w której występują marzenia senne. Film jest próbą zobrazowania majaków, w którym formujące się twory są pozbawione narracji. Fragmenty nieświadomości mieszają się i ulegają dekonstrukcji, co prowadzi do wymazania snu z pamięci.

Artur Hanaj urodził się 11.10.1992 r. w Lublinie. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi, na specjalizacji film animowany i efekty specjalne. Ukończył Liceum Plastyczne im. Józefa Chełmońskiego w Nałęczowie o profilu projektowanie zabawek. Oprócz realizacji filmów animowanych interesuje się grafiką i scenografią.

LAUREAT SREBRNEGO TOBOŁKA O!PLA 2016 ZA „ZACZYN” (Kategoria Studencka).

***

RUTYNA (2017, 5’18”), Valeria Molchanova (WSUO OPOLE)

Pobudka, śniadanie, droga do pracy, prca, powrót z pracy, „relaks” przy piwie, sen… I tak co dzień. Rutyna staje się powoli treścią życia głównego bohatera…

Valeria Molchanova – studentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. RUTYNA jest jej filmem dyplomowym.

***

WYPRAWA DO MAGICZNEGO WODOSPADU (2018, 13’), Bogna Kowalczyk (PWSFTviT ŁÓDŹ)

Bohater pracuje na stacji benzynowej gdzie nie działa ekspres i przypalają się hot-dogi. Pewnego dnia brzuch bezdomnego mówi mu, że powinien zmienić swoje życie. Bohater idzie na magiczną polanę i prosi wróżkę o piękny głos. Wróżka spełnia jego życzenie, ale oddaje mu za nie rachunek na 1000000 dolarów…

Bogna Kowalczyk – urodzona w Warszawie, ukończyła licencjat w Polsko-Japońskiej Szkole Technik Komputerowych na kierunku sztuka nowych mediów. W tym czasie przez rok brała udział w wymianie studiując w Walii na Uniwersytecie Glyndwr na kierunku “Children’s Illustration and Design”. We wrześniu 2017 obroniła kolejny dyplom w Łodzkiej Szkole Filmowej. Jej prace często łączą tradycyjne techniki z nowoczesnym podejściem. WYPRAWA DO MAGICZNEGO WODOSPADU jest jej filmem dyplomowym.

***

Przed programem zaprezentowane zostaną dwa spoty Amnesty International.