KONKURS „Oh! People Love Animation!”

„Oh! People Love Animation” to nowy, międzynarodowy konkurs w ramach Festiwalu O!PLA. To także alternatywne rozwinięcie nazwy festiwalu, który w pierwotnym założeniu oznaczał „O! Polska Animacja” („Oh! Polish Animation”). „Oh! People Love Animation” będzie obejmować laureatów Nagród Publiczności na zagranicznych festiwalach animacji w minionym roku. Znajdą się tu zarówno ulubieńcy konkursów międzynarodowych, jak i faworyci konkursów krajowych. I tak obok laureatów Nagród Publiczności na takich festiwalach jak ANIMA (Belgia), ANIM’EST (Rumunia), ANNECY (Francja), BIG CARTOON (Rosja), CINEAST (Luksemburg), CRAFT (Indonezja), DAFF (Irlandia), FANTOCHE (Szwajcaria), GIRAF (Kanada), KLIK! (Holandia), MAF (Wielka Brytania), NWAF (Portland, USA), STOPTRIK (Słowenia), TAFF (Finlandia), TRICKFILM (Niemcy), VOID (Dania), czy New Chitose Airport International Animation Festival (Japonia), zobaczymy także ulubieńców krajowych na festiwalach ANIMA MUNDI (Brazylia), BIG CARTOON (Rosja), CRAFT (Azja Południowo-Wschodnia), GIRAF (Kanada), HAFF (Holandia), MIAF (Australia), PRIMANIMA (Węgry).

FILMY PREZENTOWANE BĘDĄ Z POLSKIMI NAPISAMI!

W PROGRAMIE 15 FILMÓW O ŁĄCZNYM CZASIE TRWANIA 01:56:10

DARMUJI 86, Ahmad Hafidz Azroi / ALLIE STUDIO, Indonezja 2017, 02’29”
DWA TRAMWAJE [eng.: Two Trams], Svetlana Andrianova / SOYUZMULTFILM FILM STUDIO, Rosja 2016, 10’
DZIADEK MORS [org.: Pépé le morse/ eng.: Grandpa Walrus], Lucrèce Andreae / Caïmans Productions, Francja 2017, 14’ 53”
FIASKO, Szabolcs Nagy / Szent Görgy Media and Information Technology, Węgry 2017, 4’36”
GHOST SQUAD, Kieran Sugrue, Australia 2016, 6’30”
HAPPY END, Jan Saska / True Lovers, FAMU, Czechy 2016, 6′
KATARZYNA [org.: Catherine], Britt Raes / Creative Conspiracy, Belgia 2016, 11’51’’
LEP NA PTAKI [eng.: Birdlime], Evan DeRushie, Kanada 2016, 10’52”
NAJLEPSZY KLIENT [org.: Cel mai bun client, eng.: The Best Customer], Serghei Chiviriga, Rumunia 2017, 12’10”
NASZA WSPANIAŁA NATURA – KAMELEON POSPOLITY [eng.: Our Wonderful Nature – The Common Chameleon], Tomer Eshed / Lumatic, Niemcy 2016, 3’32”
PUSTE MIEJSCE [eng.: Negative Space],  Max Porter, Ru Kuwahata / Tiny Inventions, Francja 2017, 5’30”
POD ZASŁONĄ OCEANICZNEGO ŻYCIA [org.: Sob o Véu da Vida Oceânica, eng.: Unravelling the Ocean’s Veil], Quico Meirelles / o2filmes, Brazylia 2017, 8’48”
POŻEGNANIE [org.: Slovo, eng.: Farewell], Leon Vidmar / ZVVIKS, Słowenia 2016, 5’51”
YIN, Nicolas Fong / Zorobabel, Belgia 2017, 10’30″
ZŁOTY WIEK [org.: Golden Oldies], Joost Lieuwma, Daan Velsink / Frame Order, Holandia 2016, 3’

***

DARMUJI 86, Ahmad Hafidz Azroi / ALLIE STUDIO, Indonezja 2017, 02’29”

Niełatwo być policjantem w Dżakarcie, zwłaszcza, gdy ma się do czynienia z (nie)zorganizowaną grupką dzieci.

Ahmad Hafidz Azroi – animator i reżyser animacji z Indonezji. Strona Allie Studio: https://www.facebook.com/allieanimation/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ ANIMACJI Z AZJI POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ NA FESTIWALU CRAFT W YOGYAKARCIE (INDONEZJA).

***

DWA TRAMWAJE [eng.: Two Trams], Svetlana Andrianova / SOYUZMULTFILM FILM STUDIO, Rosja 2016, 10’

Historia dwóch miejskich tramwajów, które łączy rodzinna więź.

Svetlana Andrianova urodziła się w 1975 roku w Moskwie. Studiowała malarstwo na Moskiewskiej Akademii Sztuki w Instytucie Surikova, a następnie brała udział w kursach animacji studia Pilot, warsztatach grafiki komputerowej i animacji  w VGIK, a także zgłębiała tajniki sztuki animacji  pod okiem m.in. Fiodora Chitruka, Andrieja Chrżanowskiego i Ivana Maximova w pracowni animacji szkoły-studia SHAR. Jest autorką kilku filmów animowanych.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ ROSYJSKIE ANIMACJI NA FESTIWALU BIG CARTOON.

***

DZIADEK MORS [org.: Pépé le morse/ eng.: Grandpa Walrus], Lucrèce Andreae / Caïmans Productions, Francja 2017, 14’ 53”

W wietrzny i pochmurny dzień, gdzieś na plaży w północnej Francji, 5-osobowa rodzina spotyka się, aby rozsypać prochy zmarłego dziadka…

Lucrèce Andreae – francuska animatorka, reżyserka, projektantka postaci i ilustratorka. Należy do artystycznego kolektywu SUPERFLU. Strona artystki: http://cargocollective.com/lucreceandreae

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU W ANNECY ORAZ W MANCHESTERZE.

***

FIASKO, Szabolcs Nagy / Szent Görgy Media and Information Technology, Węgry 2017, 4’36”

Stary człowiek żyje swoim zwykłym, nieśpiesznym życiem głęboko w lesie. Pewnego dnia jego spokój zostaje przerwany, gdy niespodziewany gość puka do jego drzwi, aby sprzedać mu magiczne skarby.

Szabolcs Nagy urodził się w 1996 roku w Budapeszcie. Ukończył animację w liceum zawodowym Szent Görgy Media and Information Technology, a obecnie studiuje inżynierię projektowania na Óbuda University w Budapeszcie.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ WĘGIERSKIEJ ANIMACJI NA FESTIWALU PRIMANIMA.

***

GHOST SQUAD, Kieran Sugrue, Australia 2016, 6’30”

Po tym jak zostaje zabity przez małego złośliwego ducha, James wraca do żywych, by walczyć z demonami.

Kieran Sugrue jest australijskim animatorek, który naprawdę lubi duchy. Przygodę z animacją rozpoczął jeszcze w szkole średniej, aby następnie kontynuować ją na uniwersytecie RMIT. Obecnie pracuje intensywnie w studiu animacji nieopodal Melbourne. Strona artysty: http://kieransugrue.tumblr.com/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ AUSTRALIJSKIEJ ANIMACJI NA FESTIWALU MIAF W MELBOURNE.

***

HAPPY END, Jan Saska / True Lovers, FAMU, Czechy 2016, 6′

Od tragicznego początku do szczęśliwego zakończenia, czyli utrzymana w „tarantinowskim” klimacie historia pewnego ciała…

Jan Saska, urodzony w 1987 roku w Pradze, jest czeskim reżyserem animacji i autorem komiksów. Po ukończeniu Uniwersytetu Tomasza Baty w Zlinie (studiował animację klasyczną) kontynuuje studia w Szkole Filmowej i Telewizyjnej Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU). HAPPY END (2016) to jego film dyplomowy. Został zaprezentowany podczas Director’s Fortnight w Cannes. Strona True Lovers: https://www.truelovers.cz/en/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU PRIMANIMA (Węgry), MONSTRA W LIZBONIE, ANIMOCJE W BYDGOSZCZY I CINEAST W LUKSEMBURGU.

***

KATARZYNA [org.: Catherine], Britt Raes / Creative Conspiracy, Belgia 2016, 11’51’’

Katarzyna uwielbia zwierzęta. Najbardziej jednak kocha swojego kota. Jest młodą dziewczyną i nie potrafi porozumieć się z innymi ludźmi. Kot jest jej życiem, ale ona stopniowo dorasta i zaczyna szukać innych obiektów „do kochania”… Czy kiedykolwiek odnajdzie przyjaźń lub miłość?

Britt Raes jest belgijska animatorką i ilustratorką lubiącą czekoladę, niezależną muzykę, Totora, bałagan i jazdę na rowerze. No i oczywiście koty. Strona artystki: http://brittraes.tumblr.com/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU BIG CARTOON W MOSKWIE i DAFF W DUBLINIE.

***

LEP NA PTAKI [eng.: Birdlime], Evan DeRushie, Kanada 2016, 10’52”

Opowieść o egzotycznym ptaku schwytanym przez kłusowników.

Evan DeRushie – niezależny reżyser i animator animacji lalkowych mieszkający w Toronto. Ma na swoim koncie pracę przy pełnometrażowym MAŁYM KSIĘCIU (2015), serial TV dla legendarnego Cuppa Coffee Studios, dwa nagradzane filmy krótkometrażowe, kilka wideoklipów i niezliczoną ilośc reklam. W 2017 roku wspólnie z reżyserem Philip’em Eddolls’em otworzył studio animacji pod nazwą Stop Motion Department. Strona artysty: http://www.evanderushie.com/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ ANIMACJI KANADYJSKIEJ NA FESTIWALU GIRAF W CALGARY, A TAKŻE M.IN. NA FESTIWALU CRAFT W INDONEZJI i NWAF (PORTLAND, USA).

***

NAJLEPSZY KLIENT [org.: Cel mai bun client, eng.: The Best Customer], Serghei Chiviriga / deFilm, Rumunia 2017, 12’10”

Rodzina Kruchowskich jest właścicielem domu pogrzebowego. Pewnego dnia przychodzi do nich stary człowiek i zamawia dwanaście wieńców pogrzebowych, z wyrazami sympatii od wielu krewnych i przyjaciół. Pan i Pani Kruchowsky stają się podejrzliwi i zaczynają prowadzić śledztwo w sprawie tego tajemniczego klienta.

Serghei Chiviriga jest filmowcem, animatorem i aktorem mieszkającym w Bukareszcie. Podczas studiowania aktorstwa zaczyna poznawać świat animacji. Najpierw jako animator 3D zaczyna rozwijać swój własny projekt animacji krótkometrażowej, która trzy lata później stała się „Najlepszym klientem” – klasyczną animacją lalkową połączona z animacją komputerową 2D i efektem „żywych oczu”. Po zakończeniu zdjęć do filmu współpracował z lokalnym zespołem electro fusion, dla którego zrealizował wideoklip będący połączeniem animacji na żywo i animacji 2D. Strona deFilm: http://www.defilm.ro/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU ANIM’EST W BUKARESZCIE.

***

NASZA WSPANIAŁA NATURA – KAMELEON POSPOLITY [eng.: Our Wonderful Nature – The Common Chameleon], Tomer Eshed / Lumatic, Niemcy 2016, 3’32”

Film przyrodniczy prezentujący w zabawny sposób zwyczaje żywieniowe kameleona pospolitego…

Tomer Eshed urodził się w 1977 roku w Tel Awiwie. Ukończył liceum plastyczne w Jeruzalem, a następnie Akademię Filmu i Telewizji Konrada Wolfa (wydział animacji) w Poczdamie. Reżyser, animator i współzałożyciel studia Talking Animals i Lumatic w Berlinie. Strona Lumatic: http://lumatic.xyz/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU TRICKFILM W STUTTGARCIE i ANIMA W BRUKSELI.

***

PUSTE MIEJSCE [eng.: Negative Space],  Max Porter, Ru Kuwahata / Tiny Inventions, Francja 2017, 5’30”

Z pozoru prozaiczna czynność jaką jest pakowanie ubrań do walizki może powiedzieć bardzo wiele o naszych relacjach z najbliższymi.

Max Porter (USA) i Ru Kuwahata (Japonia) są wielokrotnie nagradzanym duetem twórców animacji. Specjalizują się w łączeniu technik analogowych i cyfrowych. Od 2008 roku jako Tiny Inventions tworzą reklamy, wideoklipy i krótkie niezależne animacje. Obecnie mieszkają w Baltimore w USA. Strona artystów: http://www.tinyinventions.com/main/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU FANTOCHE (SZWAJCARIA), NEW CHITOSE AIRPORT INT’L ANIMATION FESTIVAL (JAPONIA), TAFF (FINLANDIA), VOID (DANIA).

***

POD ZASŁONĄ OCEANICZNEGO ŻYCIA [org.: Sob o Véu da Vida Oceânica, eng.: Unravelling the Ocean’s Veil], Quico Meirelles / o2filmes, Brazylia 2017, 8’48”

Tajemnice oceanicznych głębin potrafią być niezgłębione…

Quico Meirelles urodził się w 1988 roku. Jego matka jest tancerką, a ojciec – filmowcem, tak więc dorastał oglądając wspaniałe występy, chodząc do teatru, a przede wszystkim chodząc na plany filmowe. Poszedł więc do szkoły filmowej, którą ukończył w 2012 roku. „Sob o Véu da Vida Oceânica” jest jego pierwszą animacją. Inne realizacje na stronie studia: http://www.o2filmes.com/diretores/quico-meirelles

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ ANIMACJI BRAZYLIJSKIEJ NA FESTIWALU ANIMA MUNDI W RIO DE JANEIRO I SÃO PAULO.

***

POŻEGNANIE [org.: Slovo, eng.: Farewell], Leon Vidmar / ZVVIKS, Słowenia 2016, 5’51”

Lovro leży smutny i zmęczony w wannie, obserwując krople kapiące z kranu. Nagle jedna z kropel wywołuje falę wspomnień…

Leon Vidmar – animator i reżyser animacji. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych i Projektowania w Lublanie krótkim filmem animowanym „(In)tolerance”. Brał udział w realizacji krótkiego filmu animowanego „Boles” Špeli Čadež, nominowanego do nagrody „Cartoon d’Or” i nagradzanego na wielu festiwalach. Był także asystentem kamery przy realizacji projektu „Koyaa – Flower” oraz animatorem przy serialu „Parauszek i Przyjaciele” w łódzkim studiu Se-ma-for. Strona ZVVIKS: https://zvviks.net/sl/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI NA FESTIWALU STOPTRIK W MARIBORZE.

***

YIN, Nicolas Fong / Zorobabel, Belgia 2017, 10’30″

Otoczony zakochanymi parami bóg zaczyna się nudzić, bo jest sam i zazdrości innym szczęścia. Wydychając powietrze, tworzy wiry molekuł, które dzielą się, tworząc płaski dysk. By dopełnić dzieła, stwórca umieszcza na dysku różne elementy: Yin i Yang, mężczyznę i kobietę. Tych dwoje daremnie usiłuje się spotkać.

Nicolas Fong – reżyser i artysta wizualny specjalizujący się w psychodelicznych, transowych animacjach. W nieustannych poszukiwaniach halucynacyjnych gier wizualnych pomiędzy magicznymi i przerażającymi eksperymentami eksperymentuje z klipami i krótkimi filmami. Strona artysty: http://those-visions-have-no-end.tumblr.com/ | Strona Zorobabel: http://www.zorobabel.be/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI M.IN. NA FESTIWALU GIRAF W CALGARY  I KLIK! W AMSTERDAMIE.

***

ZŁOTY WIEK [org.: Golden Oldies], Joost Lieuwma, Daan Velsink / Frame Order, Holandia 2016, 3’

W typowej restauracji z lat 50-tych odbywa się walka pomiędzy nastoletnimi młodzieńcami o najładniejszą dziewczynę na parkiecie.

Joost Lieuwma (animator, ilustrator, scenarzysta) i Daan Velsink (producent) współtworzą z grupą holenderskich artystów studio animacji Frame Order w Utrechcie. Strona studia: http://www.frameorder.nl/

NAGRODA PUBLICZNOŚCI DLA ULUBIONEJ ANIMACJI HOLENDERSKIEJ NA FESTIWALU HAFF W UTRECHCIE.