„Oh! People Love Animation!”

„Oh! People Love Animation” to nowy, międzynarodowy konkurs w ramach Festiwalu O!PLA, który zadebiutował w 2018 roku. To także alternatywne rozwinięcie nazwy festiwalu, który w pierwotnym założeniu oznaczał „O! Polska Animacja” („Oh! Polish Animation”). „Oh! People Love Animation” obejmuje wybranych laureatów Nagród Publiczności na zagranicznych festiwalach animacji w minionym roku. Znajdą się tu zarówno ulubieńcy konkursów międzynarodowych, jak i faworyci konkursów krajowych.

10. FILMÓW = 90′

BUONANOTTE (Włochy 2018, 3’59”), Caterina de Mata
ENOUGH (Wielka Brytania 2017, 2’19”), Anna Mantzaris
FatherFreakOut (Rumunia 2018, 1’19”), Zsombor Csont
LIFE OF DEATH (Indonezia 2018, 5’22”), Bryan Arfiandy and Jason Kiantoro
LOST PROPERTY OFFICE (Australia 2017, 9’45”), Daniel Agdag
MY LITTLE GOAT (Japonia 2018, 10’13”), Tomoki Misato
SIMBIOSIS CARNAL (Belgia 2017, 10’), Rocío Álvarez
THE BOX (Słowenia 2017, 13’), Dušan Kastelic
THE BURDEN (Szwecja 2017, 14‘), Niki Lindroth von Bahr
THE MAN IN THE BOX (Brazylia 2018, 19’), Ale Borges, Alvaro Furloni, Guilherme Gehr

***

BUONANOTTE (Włochy 2018, 3’59”), Caterina de Mata (Light and Color – L&C)

Przedstawiciele różnych grup etnicznych zamieszkują jedną kamienicę. W nocy każdy z nich „gra” swoją muzykę zagłuszając się nawzajem. Będą musieli jednak zrozumieć, że aby żyć wspólnie, muszą nauczyć się grać razem. Film zdobył Nagrode Publicznosci m.in. na Spleeping Giants Film Festival w Wielkiej Brytanii. 

Caterina de Mata. Urodziła się w 1986 roku w Rzymie. Ukończyła studia w zakresie projektowania przemysłowego i komunikacji multimedialnej. Zwiazana z wielokulturowym studiem Light and Color – L&C, s.r.l.

***

ENOUGH (Wielka Brytania 2017, 2’19”), Anna Mantzaris (Royal College of Art)

W życiu każdego pracownika korporacji przychodzi taki moment, kiedy ma już wszystkiego dość… Film zdobył m.in. Nagrodę Publiczności na szwajcarskim FANTOCHE.

Anna Mantzaris – szwedzka reżyserka i animatorka mieszkająca i tworząca w Londynie. Jej film But Milk is Important (2012), zrealizowany wspólnie z Eirikiem Gronmo Bjornsenem, zdobył ponad 20 nagród na międzynarodowych festiwalach animacji. ENOUGH jest jej pierwszorocznym filmem w Royal College of Art w Londynie i zdobyl już ponad 30 międzynarodowych wyróżnień. Poza własnymi filmami jest też animatorką przy reklamach i filmach pełnometrażowych, m.in. „Wyspie psów” Wesa Andersona.

***

FatherFreakOut (Rumunia/Węgry 2018, 1’19”), Zsombor Csont (Filmtett Association)

Krótka animacja o przebudzeniu się strachu przed byciem ojcem… Film zdobył Nagrodę Publiczności na węgierskim festiwalu animacji PRIMANIMA.

Zsombor Csont (1984) – rumuński reżyser i animator, zajmuje się też fotografią artystyczną.

***

LIFE OF DEATH (Indonezia 2018, 5’22”), Bryan Arfiandy i Jason Kiantoro

Mokument zrealizowany w konwencji telewizyjnego wywiadu. Rozmówcą jest tu Śmierć, próbujaca znaleźć równowagę między pracą, a życiem rodzinnym. Śmierć opowiada o swoim istnieniu, pracy, dzieląc się także przemyśleniami na temat ludzi. LIFE OF DEATH zdobył nagrode publiczności na Rising of Lusitania – AnimaDoc Film Festival w Liverpool’u.

Bryan Arfiandy – reżyser, animator, miłosnik komksu i storytelingu. Absolwent Multimedia Nusantara University w Indonezji. LIFE OF DEATH jest jego filmem dyplomowym.

Jason Kiantoro – reżyser animacji związany z przemysłem gier komputerowych. Absolwent Multimedia Nusantara University w Indonezji. LIFE OF DEATH jest jego filmem dyplomowym.

***

LOST PROPERTY OFFICE (Australia 2017, 9’45”), Daniel Agdag (8th in Line, Liz Kearney)

Ed jest skrupulatnym pracownikiem Biura Rzeczy Znalezionych. Pod wieloma wzgledami on sam jest tak samo zagubiony w swoim życiu, jak rzeczy, którymi ma się zajmować. Pracując samotnie w biurze ulokowanym w piwnicy, dzieli czas z robotem-zabawką i starym gramofonem, które odnalazł na stacji kolejowej. Film zdobył m.in. Nagrodę Publiczności na festiwalu animacji w Melbourne.

Daniel Agdag. Australijski reżyser filmów animowanych i twórca modeli. Wyreżyserował krótkometrażowe animacje „Paper City Architects” (2007) i „Toil” (2008). Jego ostatni film, „Lost Property Office” (2017), otrzymał m.in. nagrodę im. Yorama Grossa oraz nagrodę za najlepszą reżyserię na festiwalu filmowym w Sydney.

***

MY LITTLE GOAT (Japonia 2018, 10’13”), Tomoki Misato (Tokyo University of the Arts)

Owcza mama wyciąga swoje dzieci z brzucha wilka, ale nie ma wśród nich najstarszego syna, Toruku… Poruszająca przypowieść o przemocy – w tym seksualnej – wobec dzieci. Film zdobył m.in. Nagrodę Publiczności (Grand Prix) na StopTrik w Mariborze.

Tomoki Misato. Urodził sie w Tokyo w 1992 roku. Ukończył Musashino Art University, Department of Visual Communication Design w 2016. W 2018, obronił dyplom w Department of Animation na Tokyo University of the Arts Graduate School of Film and New Media. MY LITTLE GOAT jest jego filmem dyplomowym.

***

SIMBIOSIS CARNAL (Belgia 2017, 10’), Rocío Álvarez (Zorobabel)

Seksualność ukazana przez pryzmat czasów, gatunków i animacji. Film zdobył Nogrody Publiczności m.in. na francuskim Les Nuits Magiques i katalońskim ANIMAC.

Rocío Álvare. Hiszpańska reżyserka i animatorka. Ukończyła malarstwo na Uniwersytecie Politechnicznym w Walencji. Później specjalizowała się w animacji filmowej w szkole La Poudrière w Valence we Francji, gdzie wyreżyserowała krótki film „Écart de conduit”, wybrany do nagrody Cartoon d’Or 2013. Obecnie
mieszka w Brukseli, gdzie zrealizowała „Simbiosis Carnal”, wyprodukowany przez studia animacji Zorobabel.

***

THE BOX (Słowenia 2017, 13’), Dušan Kastelic

Wiele identycznych humanoidalnych stworzeń o płaskich głowach stoi nieruchomo w ciasnym pomieszczeniu. Wśród nich jest jednak jeden indywidualista… Film zdobył Nagrodę Publiczności m.in. na ANIMAFEST w Zagrzebiu.

Dušan Kastelic urodził się w małym miasteczku górniczym w środkowej Słowenii. Będąc chorowitym dzieciakiem nie był w stanie kontynuować
rodzinnej tradycj zdobywając przyzwoitą pracę górnika. Został więc nauczycielem. Ale okazało się, że nie był wystarczająco inteligentny, aby być
nauczyciel. Został więc animatorem…

***

THE BURDEN (Szwecja 2017, 14‘), Niki Lindroth von Bahr (Malade AB)

Animowany musical z apokalipsą w tle. Historia podzielona jest na cztery odcinki dziejące się odpowiednio w: supermarkecie, hotelu, call center i restauracji z hamburgerami. Film zdobył m.in. Nagrodę Publiczności na StopTrik_PL (Grand Prix) w Łodzi oraz poznańskim ANIMATORZE.

Niki Lindroth von Bahr (1984) to artystka i animatorka ze Sztokholmu. Ukończyła szwedzki Royal Institute of Art. Jej filmy „Bath House” (2014) i „Tord and Tord” (2010) były pokazywane m. in. na festiwalach takich jak Berlinale, Sundance, AFI i Annecy. „Tord and Tord” był także nominowany w kategorii Najlepszy Film Krótkometrażowy w Guldbaggegalan w 2011 roku. „The Burden” miał swoją premierę podczas Göteborg International Film Festival 2017, gdzie zdobył główną nagrodę w kategorii Najlepszy Szwedzki Film Krótkometrażowy, a także Nagrodę Publiczności. Poza tworzeniem filmów i rzeźb Niki Lindroth von Bahr jest także projektantką kostiumów przy współpracy z Nicklasem Nilssonem. Razem zaprojektowali i uszyli stroje do teledysku „Blackstar” Fever Ray i Davida Bowiego.

***

THE MAN IN THE BOX (Brazylia 2018, 19’), Ale Borges, Alvaro Furloni, Guilherme Gehr (Segunda-Feira Filmes)

Zamknięty przez dziesięciolecia w więzieniu o zaostrzonym rygorze, stary człowiek stara się ożywić swoje dni chwały gdy był magikiem, realizując doskonały, ale bardzo niebezpieczny plan ucieczki. Film zdobył Nagrodę Publicznosci na ANIMA MUNDI.

Ale Borges tworzy efekty specjalne od 2009 r. Do jego najnowszych dzieł należy film fabularny „Homem Livre” (2017) oraz filmy krótkometrażowe „Marty” (USA, 2018) i „Gut Hack” (USA, 2018).

Alvaro Furloni jest reżyserem i scenarzystą. Jego filmy krótkometrażowe to „Esconde-Esconde” (2007), laureat trzech nagród na 40. Brazylijskim Festiwalu Filmowym. Jego pierwszy film fabularny „Homem Livre” miał premierę w kinach w lutym 2019 roku.

Guilherme Gehr jest ilustratorem i animatorem. Jego pierwszy animowany film krótkometrażowy „Plantae” został wybrany przez ponad 20 festiwali na całym świecie, a także otrzymał nagrody w Brazylii i za granicą.

***

Przed Konkursem „Oh! People Love Animation” zaprezentowany zostanie animowany spot „Humanity” (00’50”) przygotowany przez Amnesty International