POZA POLSKĄ

KONKURS POZA POLSKĄ:
AJDE! (Wielka Brytania 2015, 5’34”), Zuzanna Szyszak, University of Arts London
CZERŃ (Japonia/Polska 2016, 14’), Tomasz Popakul, JAPIK
FONGOPOLIS (Słowacja 2014, 13’), Joanna Kożuch
GORĄCE MAMUŚKI (Szwecja 2016, 12’), Joanna Rytel, Altofilm AB
ONCE UPON A LINE (USA 2016, 07’06”), Alicja Jasina, University of Southern California
PINEAPPLE CALAMARI (Wielka Brytania 2014, 9’20”), Kasia Nalewajka, National Film and Television School London
SEKS DLA OPORNYCH (Kanada, Niemcy, Polska 2015, 12’), Izabela Plucińska, Clay Traces , National Film Board of Canada , Fundacja Las Sztuki
THE CURSE OF THE WERE-RAT (Wielka Brytania 2015, 6’20”), Jan Julian Rospond, Birmingham City University
UMOWA (Wielka Brytania 2015. 4’29”), Ewa Smyk, Central Saint Martins Londyn
UNWANTED DESIRES (Niemcy 2014, 4’), Ola Szmida, Kunsthochschule Fur Medien Koln
ZUPA TRUSKAWKOWA (Belgia 2013, 05’45”), Sylwia Szkiłądź, Atelier de production de la Cambre

***

AJDE! (Wielka Brytania 2015, 5’34”), Zuzanna Szyszak, University of Arts London

Animowana historia kariery znakomitego serbskiego tenisisty Novaka Djokovicia – od dzieciństwa spędzonego w bombardowanym Belgradzie, po triumf na Wimbledonie.

ajde_frame_3_zuzanna_szyszakzuzanna_szyszakZUZANNA SZYSZAK – absolwentka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych i University of Arts London, stypendystka Aalto University. Jej prace były nagradzane na O!PLA, Międzynarodowym Biennale Studenckiej Grafiki AGRAFA, YACH Film Festival i pokazywane na całym świecie (m.in. za sprawą projektu O!PLA ACROSS THE BORDERS). Była głównym animatorem filmu CZARNOKSIĘŻNIK Z KRAINY U.S. Balbiny Bruszewskiej (kategoria STUDYJNA na O!PLA’17). Zainteresowana ruchomą typografią, ruchomym obrazem i żółtymi piłeczkami przelatującymi nad tenisową siatką. STRONA: http://www.zuzannaszyszak.com/

LAUREATKA ZŁOTEGO TOBOŁKA KOZIOŁKA MATOŁKA NA O!PLA 2013 ZA WIDEOKLIP „POŻEGNANIE MAŁEGO WOJOWNIKA” DLA ZESPOŁU CZESŁAW ŚPIEWA

***

CZERŃ (Japonia/Polska 2016, 14’), Tomasz Popakul, JAPIK

”Black” (“黒”) opowiada o parze astronautów uwięzionych na stacji orbitalnej w wyniku toczącej się bardzo szybko wojny nuklearnej na dole. Stracili kontakt z Ziemią, wszystkie próby nawiązania łączności pozostały bez odpowiedzi. Wszystko co mogą teraz zrobić,to oglądać grzyby atomowe na powierzchni Ziemi i próbować jakoś przeżyć razem…

black_02tomasz-popakulTomasz Popakul (ur. 1986), ukończył Liceum Plastyczne w Szczecinie na profilu grafika, a następnie PWSFTviT w Łodzi na kierunku animacja i efekty specjalne. Równolegle przez jeden rok studiował tam też na kierunku scenariopisarstwo. Zrealizował 8 krótkometrażowych filmów animowanych. Jego ZIEGENORT z 2013 był jedną z najczęściej nagradzanych animacji sezonu 2013/2014. W 2014 był jedną z trzech osób wyselekcjonowanych do programu Animation Artist in Residence Tokyo organizowanego przez Japan Image Council (JAPIC). Efektem owej rezydencji jest CZERŃ.

***

FONGOPOLIS (Słowacja 2014, 13’), Joanna Kożuch

Historia skrzypka zagubionego w pewnym labiryncie…

fongopolis-fotos-02joanna-kozuch-fotoJoanna Kożuch ukończyła malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i wychowanie plastyczne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Brała udział w różnych wystawach i współpracowała przy produkcji kilku filmów animowanych np. Ostatni autobus (Posledný autobus, reż. I.Laučiková, M.Snopek), Kamienie (Kamienie, reż. K.Kerekesová). Obecnie wykłada na Katedrze Animacji na Wyższej Szkole Sztuk Scenicznych (Vysoká škola múzických umení, VŠMU) w Bratysławie, gdzie ukończyła studia doktoranckie oraz pracuje nad krótkometrażowym animowanym filmem dokumentalnym Było sobie morze… (Bolo raz more…, 2018). Filmografia: Gra (2004), Fongopolis (2014), 39 tygodni, 6 dni (39 týždňov, 6 dní, 2017).

***

GORĄCE MAMUŚKI (Szwecja 2016, 12’), Joanna Rytel, Altofilm AB

Zwykłe sąsiedztwo w zwyczajnej miejscowości. Dwie ciężarne kobiety siedzą na sofie i drapią się po brzuchach. Jeszcze cztery dni do terminu. Sytuacja – równie nieznośna, co nieunikniona – jest po prostu nie do wytrzymania. Masturbacja odpada, łechtaczki nie można nawet dosięgnąć, a chłopaka nie ma, poza tym jest nudziarzem. Jedynym plusem drugiego dziecka jest to, że nie trzeba będzie się już bawić z tym pierwszym. Za pomocą animacji plastelinowej Joanna Rytel, artystka i autorka filmów, w szczery sposób porusza często pomijane kwestie.

moms-on-firephpthumb_generated_thumbnailjpgJoanna Rytel. Urodzona w Warszawie w 1974 roku. Studiowała na szkole wyższej Konstfack w Sztokholmie. W swoich filmach skupia się na kontrowersyjnych tematach – honorze, rasizmie, feminizmie, relacjach między ludźmi i zwierzętami, tabu i seksualności w sferze publicznej, aborcji czy pornografii. W 2010 roku Joanna Rytel zaprezentowała swój film „Unplay” w sekcji filmów krótkometrażowych na Berlinale. „Gorące Mamuśki”/”Moms on fire” prezentowany był w sekcji Berlinale Shorts 2016 oraz zdobył podwójną nagrodę (Publiczności i Jury Studenckiego) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym StopTrik 2016 w Mariborze (Słowenia).

***

ONCE UPON A LINE (USA 2016, 07’06”), Alicja Jasina, University of Southern California

„Once Upon a Line” opowiada historię wiodącego monotonne życie mężczyzny, który pewnego dnia poznaje miłość swojego życia.

once_upon_a_line1headshot_alicja_jasinaAlicja Jasina, rodowita szczecinianka, najpierw studiowała na Kingston University na wydziale animacji. Tam zrobiła licencjat, a jej licencjacka praca „The Light Bulb” została doceniona w konkursie Royal Television Society Award. Po skończeniu studiów w Wielkiej Brytanii Alicja wyjechała do USA. Tam rozpoczęła studia na University of Southern California (USC). Dziś mieszka w Los Angeles. „Once Upon a Line” zdobył w 2016 roku studenckiego Oscara i figurował na tzw. oscarowej „shortliście”.

***

PINEAPPLE CALAMARI (Wielka Brytania 2014, 9’20”), Kasia Nalewajka, National Film and Television School London

Związek dwóch kobiet – miłośniczek jazdy konnej – zostaje nagle przerwany tragedią, którą teraz trzeba jakoś oswoić…

pineapple_calamari_01kasia_nalewajkaKasia Nalewajka. Urodzona w Warszawie. Studiowała nauki ścisłe na Uniwersytecie Warszawskim, potem grafikę. Animacji poklatkowej uczyła się od najlepszych – w słynnym studio filmowym Se-ma-for (Łódź). Debiutowała animowanym teledyskiem Sponge Ideas (współreżyserowanym wraz z Pauliną Szewczyk) dla zespołu Paris Tetris. W 2014r. ukończyła Rezyserię Animacji w szkole filmowej w Anglii (The National Film and Television School). ‚Pineapple Calamari’ to jej film dyplomowy. Mieszka i pracuje w Londynie.

***

SEKS DLA OPORNYCH (Kanada, Niemcy, Polska 2015, 12’), Izabela Plucińska, Clay Traces , National Film Board of Canada , Fundacja Las Sztuki

„Seks dla opornych” to opowieść o parze z 25-letnim stażem, która spędza wspólnie weekend w nieprzyzwoicie luksusowym hotelu.

seks-dla-opornychiza-plucinskaIzabela Plucińska urodziła się w 1974 roku w Koszalinie. Studiowała animację w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz grafikę i design na tamtejszej ASP, a także w poczdamskiej The Film & Television Academy (HFF) „Konrad Wolf”. Spośród licznych plastelinowych animacji największe sukcesy przyniósł jej film Jam Session (2005) uhonorowany licznymi nagrodami, w tym Srebrnym Niedźwiedziem dla krótkiego metrażu na festiwalu w Berlinie. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie prowadzi własną firmę produkcyjną Claytraces.

***

THE CURSE OF THE WERE-RAT (Wielka Brytania 2015, 6’20”), Jan Julian Rospond, Birmingham City University

W pewnym mieście grasuje tajemniczy mężczyzna siejąc postrach w sercach obywateli. Jego kolejną ofiarą pada nieoczekiwanie bezdomny kot, który szybko odkrywa skrywany przez mężczyznę sekret…

the-curse-of-the-were-rat5935dsc03769_4Jan Julian Rospond urodził się 1 listopada 1994 roku w Krakowie. W wieku 15 lat porzucił Kraków żeby zamieszkać w Wielkiej Brytanii, gdzie przez dwa lata uczęszczał na kurs Art & Design w Northampton College. Pomimo zainteresowań w wielu dziedzinach sztuki po ukończeniu nauki w Northampton zdecydował skupić się na filmie. Przeprowadził się do Birmingham by studiować Film i Animacje na uniwersytecie Birmingham City University. Zakończył studia z tytułem Bachelor of Arts z wyróżnieniem. Od tego czasu jego film dyplomowy THE CURSE OF THE WERE-RAT zdobył wiele nagród, miedzy innymi Royal Television Society Award za najlepszą animacje studencką.

***

UMOWA (Wielka Brytania 2015. 4’29”), Ewa Smyk, Central Saint Martins Londyn

Animacja poklatkowa opowiadająca o tradycyjnych oświadczynach we wsi Dobrowoda na Podlasiu w latach 50. i 60. XX wieku. Scenariusz powstał na podstawie fragmentu dziennika Mikołaja Smyka – dziadka autorki. „Umowa” jest osobistą refleksją na temat pamięci rodzinnej.

2profile

Ewa Smyk. Urodzona w 1990 roku w Białymstoku, absolwentka prestiżowego Central Saint Martins w Londynie, stypendystka programu MKiDN “Młoda Polska”. Jej debiutancka animacja “Umowa” była pokazywana na prestiżowych festiwalach w Europie i na świecie, m.in. DOK Leipzig, London Short Film Festival, Uppsala International Short Film Festival; i została nagrodzona za najlepszą reżyserię kreatywną na Animage International Animation Festival of Pernambuco w Brazylii.

***

UNWANTED DESIRES (Niemcy 2014, 4’), Ola Szmida, Kunsthochschule Fur Medien Koln

‚Unwanted Desires’ to zestaw krótkich scenek, które łączy wspólna cecha: nieodpowiednie zachowanie. Zachowanie to jest nieodpowiednie z różnych powodów; czasami jest ono niebezpieczne, czasami nie spełnia społecznych standardów, a zwykle jest po prostu brzydkie i odrażające. ‚Unwanted Desires’ to osobisty pamiętnik nigdy nie zrealizowanych ‚złych’ myśli i pragnień.

unwanted-desires-1fotoOla Szmida, urodzona w 1987 w Myszkowie. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu, gdzie studiowała film animowany. W 2013 -2014 roku studiowała na Academy of Media Arts w Kolonii (Stypendium DAAD). Jej głównym zainteresowaniem jest rysunek. Wielki wpływ na jej twórczość miały komiksy z Kaczorem Donaldem, na punkcie których ma obsesję od wczesnego dzieciństwa. Jej filmy były pokazywane na wielu międzynarodowych festiwalach jak: Seville European Film Festival, Anilogue, Animafest, Fantoche, Concorto Film Festival, Fest New Directors, Mecal – Barcelona International short and animation film festival, Żubroffka i wiele innych. Jej film ‘Unwanted Desires’ otrzymał 4 nagrody (na festiwalach: Kurzfilmfestival Köln No. 9, ASAP Festival, Short Waves Festival) oraz znajduje się w katalogu najlepszych niemieckich filmów krótkometrażowych powstałych w 2014-2015 roku (AG Kurzfilm). Filmy i ilustracje Oli były prezentowane przez ‘It’s Nice That’, ‘Gizmodo’, ‘iD -Vice’, ‘Booooooom’ oraz ‘Booooooom.tv’. Obecnie mieszka i pracuje w Londynie.

***

ZUPA TRUSKAWKOWA (Belgia 2013, 05’45”), Sylwia Szkiłądź, Atelier de production de la Cambre

ZUPA TRUSKAWKOWA to film o powrocie do domu z lat dzieciństwa, do wspomnień z życia mieszkańców miasteczka. Ten króciutki film jest hołdem dla miejsca, w którym spędziła dzieciństwo reżyserka – w Supraślu, na Podlasiu.

soupesylwia-szkiladzSylwia Szkiłądź urodziła się w Polsce (Sokółka). Dorastała w środowisku naturalnym, na terenie „zielonych płuc Polski”. Region ten był w pewnym sensie inspiracją dla jej późniejszych zainteresowań sztuką, szczególnie animacją i ilustracją. Mając 8 lat wyjechała z rodzicami do Belgii. Podczas nauki w La Cambre w Brukseli powstały pod jej kierownictwem trzy filmy: Ślimaczek bez domku (2012), wspólnie z Gwendoline Gamboa, Grain d’amour (2013) i Zupa truskawkowa (2014). W 2015 wspólnie z Aline Quertain zrealizowała krótkometrażowy film Maciupki lisek, który został wyprodukowany przez francuskie studio Folimage. Jej ostatnia praca to realizacja wideo klipu wspólnie z Jessicą Poon, artystką z Hong- Kongu, do której muzykę wykonała Sara Lovell, piosenkarka amerykańska, komponująca głownie dla dzieci. Ponadto Sylwia organizuje warsztaty w ośrodkach i szkołach, by moc dzielić się swoja wiedzą i doświadczeniem z rożnymi grupami wiekowymi, dziećmi, nastolatkami, a także dorosłymi. Obecnie mieszka i tworzy na terenie trzech krajów: Belgii, Francji i Polski. Strona internetowa: http://www.sylwia-szki.com